| 
 | Tiskové zprávy Tiskové zprávy
   Společná tisková zpráva těchto sdružení: Český svaz ochránců 
  přírody, Hnutí DUHA, Arnika, Česká společnost ornitologická, Děti Země, Ekologický 
  právní servis, Calla, Sdružení pro záchranu prostředí, Jihočeské matky, Okrašlovací 
  spolek Zdíkovska, Hnutí DUHA České Budějovice, Hnutí DUHA Prachaticko, Památkářská 
  obec Českokrumlovská, Ekocentrum Volary ze dne 29. 11. 2004  "Šumavě zvoní Zvonková"    
   
    Pokud úřady na poslední chvíli nezmění své rozhodnutí, pravděpodobně již 
      ve středu (1.12.) začnou na šumavský hraniční přechod Zadní Zvonková proudit 
      první osobní auta. Provoz pak v létě dramaticky vzroste. Hluk a výfukové 
      plyny poškodí jednu z nejklidnějších částí národního parku. Povolení k otevření 
      přechodu pro automobilový provoz přitom bylo vydáno bez odborného posouzení 
      a přestože by dopravu mohly zajistit takzvané ekobusy.   
    Národní i místní ekologické organizace (Český svaz ochránců přírody, Hnutí 
      DUHA, Arnika, Česká společnost ornitologická, Děti Země, Ekologický právní 
      servis, Calla - Sdužení pro záchranu prostředí, Jihočeské matky, Okrašlovací 
      spolek Zdíkovska, Hnutí DUHA České Budějovice, Hnutí DUHA Prachaticko, Památkářská 
      obec Českokrumlovská a Ekocentrum Volary) se dnes proti otevření přechodu 
      ohradily dopisem ministrům vnitra a životního prostředí (najdete na konci 
      tiskovky ke stažení).  
    Žádají, aby otevření přechodu předcházelo zpracování dopravní studie, která 
      propočte dopravní zátěž a znečištění národního parku a sousedních přírodních 
      rezervací. Jako kompromis navrhují provoz ekobusu, který by zajistil přepravu 
      lyžařů na sjezdovky v rakouském Hochfichtu i dopravu místních lidí.  
    Zároveň upozorňují, že souhlas ředitele správy národního parku postrádá 
      jakékoliv seriózní odborné zdůvodnění, a ptají se, co je skutečným důvodem 
      změny ministerského stanoviska. Ministerstva životního prostředí dříve varovalo, 
      že otevření přechodu by bylo "nevhodným zásahem" a došlo by "k 
      vážnému zásahu vedoucímu k devastaci" [1]. Vydalo proto 
      před rokem nesouhlasné stanovisko.   
    Jaromír Bláha z Hnutí DUHA řekl:"Požadavek majitelů ubytovacích zařízení na pravém břehu Lipna, 
      kteří chtějí, aby se jejich klienti mohli snadno dopravovat na lyžařský 
      areál Hochficht v Rakousku, je pochopitelný. Rozumíme také tomu, že přechod 
      chtějí otevřít i obyvatelé místních obcí, aby mohli snadněji navštěvovat 
      své sousedy v Rakousku. Věříme, že také oni rozumí, že není možné tuto klidnou 
      a tichou část národního parku a chráněné krajinné oblasti křižovat osobní 
      automobily. Také zde, stejně jako v jiných částech národního parku, by problém 
      mohl řešit provoz ekobusů. Proč nebylo toto řešení použito? Protože eliminací 
      diskuse s ekologickými organizacemi a odbornou veřejností byla vyloučena 
      také možnost dosažení kompromisu?"
  
    Pavel Pešout, předseda Českého svazu ochrany přírody řekl:"Správa NP a CHKO Šumava vynakládá každoročně statisíce korun na provoz 
      takzvaných ekobusů - právě proto, aby omezila osobní automobilovou dopravu 
      v národním parku a chráněné krajinné oblasti. Na ekobusy přispívá i Jihočeský 
      kraj. Obdobně je tomu také v jiných evropských národních parcích. Otevření 
      komunikace v dosud klidné části NP a CHKO automobilové dopravě je v naprostém 
      rozporu s touto strategií. Postupně se změní v hlavni silnici se špalíry 
      aut, takže z cyklostezky zcela vytlačí cykloturisty a odejdou i někteří 
      další turisté."
 Vladimír Molek ze Sdružení Calla řekl:"Oblast, kterou komunikace na Zadní Zvonkovou protíná, je důležitou a 
      pravděpodobně nenahraditelnou migrační trasou pro losa evropského, tetřívka 
      obecného, rysa ostrovida a domovem dalších vzácných a ohrožených rostlin 
      i živočichů jako jsou jeřábek lesní, chřástal polní, vydra říční, čolek 
      horský, suchopýrek alpský a řada dalších. Jsou chráněná území pro přírodu, 
      nebo pro auta?"
   Příloha:Dopis adresovaný ministerstvu životního prostředí a ministerstvu vnitra ke 
    stažení (.rtf, 13 kB)
 Poznámky:[1] Stanovisko Ministerstva životního 
    prostředí k ze dne 2.12.2003 uvádí:
 "Přechod leží na hranici mezi NP [národním parkem] a CHKO [chráněnou krajinnou 
    oblastí]. Přístupová komunikace vede po hranici I.z [první zónou] NP a PP 
    [přírodní památka] Úval Zvonková, v CHKO přilehá PP Prameniště hamerského 
    potoka a další ZCHÚ [zvláště chráněná území] jsou v blízkosti. Celá oblast 
    vykazuje vysokou kumulaci přírodních hodnot, k nimž patří vzácná rostlinná 
    společenstva s řadou chráněných druhů rostlin, citlivá na sešlap a eutrofizaci 
    prostředí a výskyt mnoha ohrožených druhů živočichů, chráněných v kategorii 
    kriticky a silně ohrožených, na svých přirozených biotopech. Otevření hraničního 
    přechodu pro motorová vozidla by bylo v dané lokalitě nevhodným zásahem z 
    důvodu zvýšení především dopravního zatížení pravého břehu Lipna, který by 
    měl zůstat klidovým územím CHKO. Došlo by k vážnému zásahu vedoucímu k devastaci 
    přírodního prostředí pravého břehu Lipna. Nesouhlasíme proto s otevřením HP 
    [hraničního přechodu] pro motorová vozidla."
  
  Více informací:Jaromír Bláha, vedoucí programu Lesy Hnutí DUHA, 
    telefon 731 463 929, e-mail: jaromir.blaha@hnutiduha.cz
 Vladimír Molek, Calla - Sdružení pro záchranu prostředí, telefon 38 7310166, 
    e-mail: calla@ecn.cz
 Jan Hora, Česká společnost ornitologická, telefon 274 866 700, e-mail: cso@birdlife.cz
 
   nahoru	
	
	 |