|
Tiskové zprávy
Tiskové zprávy
Společná tisková
zpráva sdružení Jihočeské matky, Calla a Občanské iniciativy pro ochranu životního
prostředí ze dne 14. 6. 2006
Problémy na JETE narůstají, SÚJB přihlíží Na
tiskové konferenci dne 12. dubna 2006 jsme informovali o závažných problémech
na jaderné elektrárně Temelín, které jsme získali z interních zdrojů (deformace
a degradace paliva, úniky tricia a následky úniku radioaktivní kyseliny borité).
Zhoršování stavu paliva potvrdilo naše obavy. Mimo to nám pracovníci JETE poskytli
další znepokojující informace.
Problémy s jaderným palivem na Jaderné elektrárně Temelín se od dubna zhoršily.
Deformace paliva dosáhly takové míry, že dva klastry (mají za úkol regulovat a
zastavit štěpnou reakci) nesplnily podmínku průchodu aktivní zónou za méně než
3,5 sekundy. 51 klastrů z celkových 61 nedosedlo po pádu do dolní koncové polohy
- část jejich pohybové energie se spotřebovala na překonání třecího odporu v deformovaných
vodících trubkách. Nebyla tak naplněna hlavní zásada jaderné bezpečnosti, že reaktor
lze bezpečně odstavit pádem klastrů do aktivní zóny. Na bulharské jaderné
elektrárně Kozloduj provozující stejný typ reaktoru VVER-1000 jako JETE došlo
1. 3. tohoto roku k vážné události, kdy při havarijním zastavení reaktoru nedošlo
k zasunutí potřebného počtu klastrů do aktivní zóny a štěpná reakce musela být
zastavena nouzově. Událost byla ohodnocena stupněm INES 2. Viz zpráva v příloze.
Z hlediska ochrany životního prostředí je dalším závažným problémem netěsnost
palivových tyčí. Netěsnosti na nich znamenají porušení první bariéry mezi radioaktivními
látkami a životním prostředím. Radioaktivní izotopy se pak uvolňují do chladiva
a díky neřešeným netěsnostem na vadných armaturách a při výměně paliva se následně
dostávají do ovzduší. Tyto úniky jsou sice rámci povolených limitů, ale zcela
zbytečně zatěžují životní prostředí. Více v příloze. Z výše uvedených
důvodů je nyní ČEZ nucen předčasně vyměnit část paliva na 1. bloku. Provozovatel
elektrárny již také uzavřel smlouvy o dodávkách paliva s jiným výrobcem - ruským
podnikem TVEL. 2. Provoz v rozporu s povolením
Občanská sdružení získala z interních zdrojů JETE další informace, které ukazují
že jeho provoz je v rozporu s Předprovozní bezpečnostní zprávou, která byla jedním
z podkladů pro udělení povolení k provozu JETE od SÚJB a taktéž v rozporu s platnou
legislativou (vyhlášky SÚJB č. 195/1999 Sb. a 214/1997 Sb.). Na obou blocích JETE
není bezpečně zajištěno zamezení šíření radioaktivity z kontejnmentu během havárie.
Při vzniku havarijních podmínek některé armatury sloužící pro odběr vzorků a vedoucí
skrz kontejment zůstávají otevřené. Nyní musí být uzavírány ručně. Odběr vzorků
dostal vyšší prioritu, než automatická izolace kontejnmentu.
Jaderná elektrárna Temelín je neustále veřejnosti prezentována jako jedna z nejmodernějších
elektráren v Evropě. Výše uvedené skutečnosti však svědčí o opaku. Alarmující
je zjištění, že provozovatel JETE provozuje toto zařízení s vědomím, že nejsou
přesně naplněny všechny legislativní požadavky. O závažnosti problémů svědčí i
fakt, že nás o nich informují pracovníci jaderné elektrárny. Mají zřejmě větší
důvěru k nevládním organizacím, než k úřadům, které by měly dohlížet na bezpečnost
provozu JETE. Jsme přesvědčeni, že ČEZ musí nyní vzhledem
k rizikovému provozu se stávajícím palivem provést výměnu nejen části paliva na
prvním bloku, ale výměnu celé aktivní zóny a to na obou blocích. Do té doby by
měly být reaktory odstaveny. Krajský úřad v Českých Budějovicích
bude v nejbližší době znovu řešit otázku kolaudačního rozhodnutí na provoz 1.
bloku JETE. Kolaudační rozhodnutí by podle našeho názoru nemělo být vůbec vydáno.
Získané informace o problémech na JETE včetně provozu v rozporu s povolením SÚJB
Krajskému úřadu předáme. Přílohy:
Závažné selhání reaktoru VVER1000 v Bulharsku - ke
stažení (doc, 31 kB) Zvýšené výpusti radioaktivních látek do ovzduší
|