| 
 | Tiskové zprávy Tiskové zprávy
   Společná tisková 
zpráva sdružení Jihočeské matky, Calla a Občanské iniciativy pro ochranu životního 
prostředí ze dne 14. 6. 2006 
  Problémy na JETE narůstají, SÚJB přihlíží  Na 
tiskové konferenci dne 12. dubna 2006 jsme informovali o závažných problémech 
na jaderné elektrárně Temelín, které jsme získali z interních zdrojů (deformace 
a degradace paliva, úniky tricia a následky úniku radioaktivní kyseliny borité). 
Zhoršování stavu paliva potvrdilo naše obavy. Mimo to nám pracovníci JETE poskytli 
další znepokojující informace. 
 Problémy s jaderným palivem na Jaderné elektrárně Temelín se od dubna zhoršily. 
Deformace paliva dosáhly takové míry, že dva klastry (mají za úkol regulovat a 
zastavit štěpnou reakci) nesplnily podmínku průchodu aktivní zónou za méně než 
3,5 sekundy. 51 klastrů z celkových 61 nedosedlo po pádu do dolní koncové polohy 
- část jejich pohybové energie se spotřebovala na překonání třecího odporu v deformovaných 
vodících trubkách. Nebyla tak naplněna hlavní zásada jaderné bezpečnosti, že reaktor 
lze bezpečně odstavit pádem klastrů do aktivní zóny.   Na bulharské jaderné 
elektrárně Kozloduj provozující stejný typ reaktoru VVER-1000 jako JETE došlo 
1. 3. tohoto roku k vážné události, kdy při havarijním zastavení reaktoru nedošlo 
k zasunutí potřebného počtu klastrů do aktivní zóny a štěpná reakce musela být 
zastavena nouzově. Událost byla ohodnocena stupněm INES 2. Viz zpráva v příloze.  
Z hlediska ochrany životního prostředí je dalším závažným problémem netěsnost 
palivových tyčí. Netěsnosti na nich znamenají porušení první bariéry mezi radioaktivními 
látkami a životním prostředím. Radioaktivní izotopy se pak uvolňují do chladiva 
a díky neřešeným netěsnostem na vadných armaturách a při výměně paliva se následně 
dostávají do ovzduší. Tyto úniky jsou sice rámci povolených limitů, ale zcela 
zbytečně zatěžují životní prostředí. Více v příloze.   Z výše uvedených 
důvodů je nyní ČEZ nucen předčasně vyměnit část paliva na 1. bloku. Provozovatel 
elektrárny již také uzavřel smlouvy o dodávkách paliva s jiným výrobcem - ruským 
podnikem TVEL.  2. Provoz v rozporu s povolením  
Občanská sdružení získala z interních zdrojů JETE další informace, které ukazují 
že jeho provoz je v rozporu s Předprovozní bezpečnostní zprávou, která byla jedním 
z podkladů pro udělení povolení k provozu JETE od SÚJB a taktéž v rozporu s platnou 
legislativou (vyhlášky SÚJB č. 195/1999 Sb. a 214/1997 Sb.). Na obou blocích JETE 
není bezpečně zajištěno zamezení šíření radioaktivity z kontejnmentu během havárie. 
Při vzniku havarijních podmínek některé armatury sloužící pro odběr vzorků a vedoucí 
skrz kontejment zůstávají otevřené. Nyní musí být uzavírány ručně. Odběr vzorků 
dostal vyšší prioritu, než automatická izolace kontejnmentu.  
Jaderná elektrárna Temelín je neustále veřejnosti prezentována jako jedna z nejmodernějších 
elektráren v Evropě. Výše uvedené skutečnosti však svědčí o opaku. Alarmující 
je zjištění, že provozovatel JETE provozuje toto zařízení s vědomím, že nejsou 
přesně naplněny všechny legislativní požadavky. O závažnosti problémů svědčí i 
fakt, že nás o nich informují pracovníci jaderné elektrárny. Mají zřejmě větší 
důvěru k nevládním organizacím, než k úřadům, které by měly dohlížet na bezpečnost 
provozu JETE.  Jsme přesvědčeni, že ČEZ musí nyní vzhledem 
k rizikovému provozu se stávajícím palivem provést výměnu nejen části paliva na 
prvním bloku, ale výměnu celé aktivní zóny a to na obou blocích. Do té doby by 
měly být reaktory odstaveny.   Krajský úřad v Českých Budějovicích 
bude v nejbližší době znovu řešit otázku kolaudačního rozhodnutí na provoz 1. 
bloku JETE. Kolaudační rozhodnutí by podle našeho názoru nemělo být vůbec vydáno. 
Získané informace o problémech na JETE včetně provozu v rozporu s povolením SÚJB 
Krajskému úřadu předáme.     Přílohy: 
Závažné selhání reaktoru VVER1000 v Bulharsku - ke 
stažení (doc, 31 kB)
 Zvýšené výpusti radioaktivních látek do ovzduší
  |