Tisková zpráva sdružení Calla ze 
  dne 29. 8. 2007
Výstavba cyklostezky okolo Staré obory je proti přírodě i zdravému 
  rozumu
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Hluboké, skalnaté a romantické údolí řeky Vltavy 
  mezi Hlubokou nad Vltavou a Purkarcem láká k výletům nejen pěší turisty, kteří 
  mohou projít po červené turistické značce podél Staré obory, ale i cyklisty. 
  Pro ty je zatím velmi členitý kopcovitý terén nepřístupný zejména z důvodu zákazu 
  vstupu do Staré obory, která je sice protkána sítí asfaltových cest, ale platí 
  zde oborní řád. Situace se ale může změnit vybudováním cyklistické stezky . 
  Tato stavba, neboť svými parametry se nejedná o úpravu lesní cesty, ale o technicky 
  i ekonomicky nákladnou stavbu, je ve fázi povolovacích řízení. Na jedné straně 
  zájem o zachování přírody původních suťových lesů, skalnatých doubrav a rostlinných 
  společenstev na ně vázaných a chráněných zákonem dokonce z několika hledisek. 
  Na straně druhé cíl propojit za každou cenu cyklostezkou Hlubokou nad Vltavou 
  s Purkarcem. V současné době ustupuje díky rozhodnutí úředníků Krajského úřadu 
  Jihočeského kraje příroda, neboť odvolání sdružení Calla podané proti rozhodnutí 
  Magistrátu města České Budějovice bylo zamítnuto.
Pravý nebo levý břeh Vltavy?
Cyklostezka "Vltavská" z Hluboké nad Vltavou do Purkarce navazuje 
  na cyklostezku z Českých Budějovic a má ambice být součástí nadnárodní trasy 
  EuroVelo 7. V současné době je vedena cyklotrasa po asfaltové komunikaci pravého 
  břehu Vltavy podél Nové a Poněšické obory. Nadace Jihočeské cyklostezky navrhuje 
  její přeložení na levý břeh Vltavy. "Bohužel tento návrh vycházející 
  z údajného zatraktivnění trasy a zajištění větší bezpečnosti cyklistů zcela 
  ignoruje přírodní a technické podmínky a slučováním podmínek pro cyklodopravu 
  ve městě a rekreační cyklistiky nás staví do pozice nepřátel cyklodopravy", 
  uvádí Vladimír Molek ze sdružení Calla. 
  V případě návrhu se jedná o cyklostezku v základní šířce vozovky 4 m o dvou 
  jízdních pruzích 1,5 m se zpevněnou krajnicí 0,5 m na každé straně. Konstrukce 
  štěrkodrť z asfaltového recyklátu a živičný nátěr z asfaltové silniční emulze. 
  V některých místech budou vybudovány zářezy a náspy, nejvyšší 2,5 m v místě 
  křížení se Zlatěšovickým potokem. "Jsem přesvědčen, že sporné tři kilometry 
  cyklostezky postavené dle platných norem budou zločinem na zdejší přírodě a 
  doporučuji každému projít si po červené turistické značce tuto trasu", 
  dodává Vladimír Molek. 
Obora, příroda, myslivost?
V souvislosti s výstavbou cyklostezky bude posunuto oplocení staré obory tak, 
  aby cyklostezka vedla mimo oboru. Přesto, že v oboře je vybudována sít asfaltových 
  komunikací, je pro Státní lesy nepřijatelné vést cyklostezku tímto způsobem. 
  Pochopitelné je, že Lesní správa Hluboká nad Vltavou hájí své zájmy. Méně pochopitelné 
  je, že problém posouvají za hranici obory. "Očekával bych, že Státní 
  lesy budou hájit společné zájmy ochrany přírody , ať už v oboře nebo za jejím 
  plotem a potvrdí naše stanovisko, že někam se prostě dá dojít jenom pěšky," 
  uvedl zklamání Vladimír Molek
Jaké zájmy hájí úředníci životního prostředí?
Jedním z hlavních důvodů potvrzení rozhodnutí Magistrátu města České Budějovice 
  byl pro úředníky odboru životního prostředí Krajského úřadu Jihočeského kraje 
  právě nesouhlas státního podniku Lesy České republiky. K dispozici měl přitom 
  odborné vyjádření Agentury ochrany přírody a krajiny ( 19.2.2007 Ing. Šiška) 
   Nadále trváme na tom, že jediným optimálním řešením cyklostezky 
  v úseku mezi 1,3 - 4,27 km je z hlediska ochrany přírody a krajiny využití stávajících 
  cest uvnitř obory. Všechny ostatní dosud projednávané návrhy povedou při dodržení 
  předepsaných parametrů komunikace k významnému narušení dochovaných přírodních 
  hodnot v kaňonu Vltavy"
  "Úředník rozhodující o odvolání se opíral pouze o posudek soukromé firmy 
  EIA Servis a naprosto ignoroval nejen odborné stanovisko nezávislé státní organizace 
  Agentury ochrany přírody a krajiny, ale i vyjádření svého kolegy odborného pracovníka 
  ochrany přírody", podivuje se Molek. Cit. vyjádření z 19.6.2006 "Vedení 
  trasy je nevhodné zejména vzhledem ke značným zásahům do lesních porostů s významným 
  druhovým zastoupením vzácných rostlin a živočichů, a to vše při stávajícím blízkém 
  souběžném vedení zpevněných komunikací v oboře!"
Respekt: Střet civilizací. Článek reagující mimojiné na aktivity Cally 
  ve správním řízení o výstavbě cyklostezky Hluboká nad Vltavou - Purkarec. Čtěte 
  zde.
Za sdružení Calla:
  Vladimír Molek, telefon: 387 311 381, mobil: 732 609 899, 
  e-mail: vladimir.molek(zavinac)calla.cz
Tato aktivita je realizována díky projektu "Jihočeská 
  příroda - s lidmi a pro lidi" podpořeného EU v rámci programu Transition 
  Facility 2004 prostřednictvím NROS.