Společná tisková zpráva Zeleného kruhu, občanského sdružení Arnika, Calla - Sdružení za záchranu prostředí, Hnutí DUHA a Jihočeských matek
z 24. června 2010
Senátoři přistoupili na návrh ČEZu - rozhodování o velkých projekterch se má stát formalitou
    Vliv na životní prostředí nemá být již nadále pro povolení stavby rozhodující. Senátoři včera schválili návrh senátora Jiřího Nedomy (ODS), několika jeho kolegů a společnosti ČEZ na novelu zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Senátní návrh, který nyní musí posoudit vláda a poslanci, rozšiřuje působnost zmíněného zákona také na vodní a energetickou infrastrukturu včetně velkých elektráren. Návrh zákona u těchto staveb umožňuje sloučit posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) s územním i stavebním řízením [1].
Expertní hodnocení  variant projektu i připomínky dotčené veřejnosti tak ztratí smysl, neboť již  nebudou mít zásadní vliv na udělení územního a stavebního povolení. Klíčovou  část novely předložila přímo společnost ČEZ, senátor Nedoma si její návrh  následně osvojil. Elektrárenská firma a senátoři se tak snaží urychlit výstavbu  nových jaderných reaktorů, vedení vysokého napětí nebo jezů na Labi [2] i na  úkor dotčené veřejnosti a systémové ochrany životního prostředí.
  V procesu  posuzování vlivů na životní prostředí jsou odborně hodnoceny varianty záměru,  vyjadřuje se k nim státní správa, obce a dotčená veřejnost. Finální  stanovisko, které u velkých staveb vydává ministerstvo životního prostředí, zpravidla  doporučí nejvhodnější variantu umístění a vydá soubor podmínek pro její stavbu.  V případě schválení novely by ale stanovisko s podmínkami příslušný  úřad dostal později než investorovu finální podrobnou dokumentaci pro sloučené  územní a stavební řízení. Podmínky zajišťující ochranu životního prostředí by  se tak staly čistě formálními. 
  Proti novele se  razantně postavilo také ministerstvo pro místní rozvoj, do jehož kompetence  územní a stavební řízení spadá [3]. Proklamovaný cíl zkrácení přípravy staveb  přitom novela neplní. Jejich zdaleka nejdelší fázi totiž představuje projektová  příprava, která je plně v rukou investora, popřípadě soudní spory, které  jsou v rukou soudů.  
  Edvard Sequens ze sdružení Calla to  komentuje: „Jednání senátorů opětovně prokázalo, že tomuto státu vládne a  pro sebe výhodná pravidla mu diktuje společnost ČEZ. Věříme ale, že tentokrát  ministři i poslanci odmítnou sloužit privátnímu zájmu na úkor občanů.“ 
  Martin Sedlák z Hnutí DUHA připomíná:  „Jde v poslední době již o druhý případ,  kdy namísto našich volených zástupců rozhoduje společnost ČEZ. V případě  legislativního přílepku, který mu přihrál desítky miliard za emisní povolenky,  jí to vyšlo. Její nový návrh je prvním vážným testem pro formující se vládní  koalici, která tvrdí, že bude hájit veřejný zájem.“  
  „Plánované znehodnocení připomínek státní  správy, obcí a veřejnosti u velkých staveb by otevřelo cestu pro  nekontrolovatelné poškozování přírody. Platí to zejména pro plánovaný plavební  stupeň v Děčíně. Může dojít k velmi vážným škodám,“ říká Jana  Vitnerová, vedoucí programu Ochrana příroda ze sdružení Arnika.
  „Novela  sleduje jediný cíl – co nejvíce omezit účast veřejnosti v rozhodování o  sporných projektech. Její schválení by umožnilo průmyslové lobby pomocí sloučených  správních řízení se velmi  rychle vypořádat s nepohodlnými kritiky“, řekla Monika Machová -  Wittingerová ze sdružení Jihočeské matky.
 
Další informace mohou poskytnout:
    
JUDr. Petra Humlíčková, Zelený kruh, tel.: 732 685 835, e-mailpetra.humlickova(zavinac)zelenykruh.cz 
    Ing. Edvard Sequens, Calla, tel.: 602 282 399, e-mail: edvard.sequens(zavinac)calla.cz
    Ing. Jana Vitnerová, Arnika, program Ochrana přírody, tel.:  775 315 818 e-mail: priroda(zavinac)arnika.org
    Ing. Martin Sedlák. Hnutí DUHA,  tel.: 737 128 471, e-mail: martin.sedlak(zavinac)hnutiduha.cz
 
  Poznámky:
    [1] Novela zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní infrastruktury  přidává toto ustanovení: „U stavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury  stavební úřad na žádost stavebníka spojí územní a stavební řízení. Pokud stavba  podléhá posuzování vlivů na životní prostředí dle zvláštního zákona, toto  posouzení probíhá na žádost stavebníka v rámci spojeného  územního a stavebního řízení, popř. v rámci územního řízení. Jestliže  příslušný úřad nevydá stanovisko k záměru ve lhůtách dle zvláštního  zákona, má se za to, že stanovisko je kladné.“
    
[2] Vodní  infrastrukturou se pro účely tohoto zákona rozumí stavba vodního díla  umisťovaného v plochách a koridorech vymezených v platné politice územního  rozvoje nebo veřejně prospěšné stavby na ochranu před povodněmi.
Energetickou  infrastrukturou se pro účely tohoto zákona rozumějí stavby zařízení  elektrizační soustavy a plynárenské soustavy podle energetického zákona  zřizované ve veřejném zájmu (nad 100 MW poskytující systémové služby), pokud  nejsou v rozporu s platnou politikou územního rozvoje nebo zásadami územního  rozvoje kraje.
[3] Při  projednávání v senátních výborech zástupce MMR - Ing. arch. Martin Tunka, CSc., ředitel odboru územního plánování  - označil spojení územního a stavebního řízení s posuzováním vlivů na  životní prostředí za „…zásadní problém, který povede ke zmatení kompetencí,  speciální úřady budou přebírat jim systémově nepříslušející kompetence…“