Tisková zpráva    Cally ze dne 19. ledna 2015
    Krok po kroku k atomovému státu
      Kdo se bojí debaty nad strategií rozvoje jádra v ČR?
ČESKÉ  BUDĚJOVICE – Ministerstva průmyslu a financí připravily „Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky v ČR“. Přestože  dokument, jak i z jeho obsahu vyplývá, by měl navazovat na zatím  neschválenou Aktualizaci státní energetické koncepce, je tato strategie  chystána do vlády způsobem, který by neměl uniknout pozornosti.  Ačkoliv se s ním ministerstva ani  odborná veřejnost nemohly podrobně seznámit, dostaly na připomínky pouhých pět  dnů [1].
  Obsah dokumentu  prozrazuje důvod - má být zahájena příprava výstavby až 4 nových reaktorů  v Temelíně a v Dukovanech, ale rozhodnutí o formě a výši nezbytných  garancí pro investora, které uhradí spotřebitelé elektřiny nebo daňoví  poplatníci, bude odsunuto až k horizontu roku 2025. Do té doby však bude  utraceno až 32 miliard korun za přípravu a získání povolení obou projektů.  Další rozhodování tak bude výrazně předurčeno  již utracenými prostředky.
  Národní akční plán  rozvoje jaderné energetiky ale vychází z chybných předpokladů a tedy  rozhodnutí na jeho základě jimi budou zatíženy. Zejména:
  - Investice  na výstavbu nových bloků nejsou 4 500 EUR/kW, z nichž budoucí ekonomiku počítá  strategie, ale reálně vyšší a budou růst. Předpokládaná investice do dvou reaktorů EPR od AREVA v britském  Hinkley Point dosahuje 6 500 EUR/kW [2], náklady na reaktory, které staví Westinghouse ve  Vogtle v USA narostly již na bezmála 6 100 EUR/kW [3] a investice do reaktorů  v maďarském Paksu, které dodá Rosatom, má být v přepočtu 5 000  EUR/kW [4].
- Rozhodnutí  Evropské komise, které umožňuje Velké Británii a firmě EDF postavit dva bloky  jaderné elektrárny Hinkley Point za pomoci garantovaných cen elektřiny [5] je v předkládané  strategii považováno za souhlas s podobným mechanismem i jinde v Evropě,  tedy i v ČR. Ve skutečnosti bude každý případ posuzován samostatně a není  zdaleka jisté, že podpora pro český jaderný průmysl bude schválena. Při  schválení pak hrozí, že při preferované 35-leté době garance ceny by čeští  spotřebitelé elektřiny nebo daňoví poplatníci ročně podporovali provozovatele  dvou reaktorů částkou až 1 miliardy EUR [6].
Podle předkládané  strategie mají také výrazně posílit zásahy státu ve prospěch jaderné energetiky  – od vzniku stálého vládního výboru v čele s premiérem, jmenování  vládního zmocněnce, přes legislativní úpravy pro jednodušší povolování  jaderných elektráren až po nasměrování další veřejných financí na vědu a výzkum  výlučně pro jadernou energetiku.
  Plán i nadále uvažuje se  zachováním velmi omezené odpovědnosti za jadernou škodu pro ČEZ, chce pouze  kosmetické navýšení z dnešních 8 miliard korun na necelých 9, aby se  vyhnul tlaku Euroatom na podstatně vyšší krytí.   Oproti  tomu škody po těžké havárii atomových reaktorů mohou dosáhnout astronomických  částek. Po Fukušimě jsou škody odhadovány na 4,3 bilionu korun [7], po Černobylu 4,6 bilionu korun [8], francouzský státní institut pro  jadernou bezpečnost IRSN odhadl možnou škodu po havárii v jedné z tamních elektráren  na 10,9 bilionu korun.
  Edvard Sequens  z Cally řekl: „Metoda, kterou  navrhuje strategie rozvoje jádra, se nazývá salámová.  Ministr Mládek ji vyzkoušel už v případě  přípravy nové těžby uranu u Brzkova, kdy budou utraceny nemalé prostředky na  přípravu a povolení a pak teprve má dojít k rozhodnutí o miliardách na  nový důl.  Teď to tedy zkouší ve velkém a  bez potřebné diskuse.“
„Strategie  nepokrytě říká, že pro posilování role jaderné energetiky je klíčové i  posilování role státu. To vše na úkor jiných, perspektivnějších energetických  odvětví i svobody občanů.“
   
  Další  informace může poskytnout:
  
  Edvard Sequens, Calla, tel.: 602 282 399, e-mail: edvard.sequens(zavinac)calla.cz  
 
Poznámky:
  [1] Jak Calla  zjistila ze zdrojů ve státní správě, do elektronického systému vládních  dokumentů byla strategie rozvoje jaderné energetiky vložena až v pátek  v pozdním odpoledni, aby se minimalizovalo riziko, že si materiálu ještě  před víkendem na ministerstvech někdo povšimne. 
  [2] „Hinkley Point C nuclear  power station project“, EDF, 21. 10. 2013, http://press.edf.com/press-releases/all-press-releases/2013/hinkley-point-c-284582.html 
  [3]  „PSC  Approves Latest Round Of Vogtle Spending, Minus Cost Overruns“, Atlanta´s NPR  Station, http://wabe.org/post/psc-approves-latest-round-vogtle-spending-minus-cost-overruns 
  [4] „UPDATE 2-Russia to increase  Hungary's nuclear power“, Reuters, 14. 1.2014,  http://www.reuters.com/article/2014/01/14/russia-hungary-idUSL6N0KO28L20140114
  [5]  Tisková zpráva Evropské komise k přislíbené podpoře z 8. 10.  2014: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-1093_en.htm  
  [6] Temelínomika 2, Candole Partners, http://www.temelin.cz/images/stories/ke-stazeni/temelinomika2.pdf 
  [7] FY2020 Nuclear Generating Cost Treble  Pre-Accident Level – Huge Price Tag on Fukushima Accident Cleanup, Tatsuo  Kobayashi, Senior Economist, Japan Center for Economic Research, http://www.jcer.or.jp/eng/research/pdf/pe(kobayashi20110719)e.pdf 
  [8] Chernobyl’s Legacy: Health, Environmental and  Socio-economic Impacts and Recommendations to the Governments of Belarus, the  Russian Federation and Ukraine, The Chernobyl Forum: 2003–2005, http://www.iaea.org/Publications/Booklets/Chernobyl/chernobyl.pdf