Tisková zpráva Zeleného kruhu, Dopravní federace, Calla a Hnutí DUHA ze  dne 18. října 2016
  Vláda navrhuje neprůhledné rozhodování o stavbách
  
Vládní návrh na zásadní novelu stavebního zákona je v rozporu  s programem vlády a názory veřejnosti. Paradoxně vede ke složitějšímu,  rizikovějšímu a méně transparentnímu rozhodování o stavbách, k oslabení  veřejné kontroly a v důsledku také ke zbytečnému zhoršování stavu  životního prostředí, varují ekologické organizace. Zatímco avizované spojení  územního a stavebního řízení zákon umožňuje již dnes, složité výjimky a nové  úřední postupy by přinesly zmatek, nejistotu a v konečném důsledku  zpomalení rozhodování. Poslanecká sněmovna návrh začne projednávat na dnes  zahájené schůzi.
Kvůli mnoha novým výjimkám a zvláštním režimům rozhodování je návrh  novely stavebního zákona v rozporu se zadáním vlády, s návrhy  investorů i doporučeními ekologických organizací. Ti všichni požadovali  zjednodušení, sjednocení a zpřehlednění stávající legislativy. Novela navíc  skrytě omezuje možnosti lidí hájit svá práva, takže je i v rozporu s  programovým prohlášením vlády, které uvádí: „Vláda  zachová současnou legislativně zaručenou úroveň občanských práv týkajících se  životního prostředí ...“ [1]. 
Za problematické považují ekologické organizace zejména tyto body:
Posílení střetu zájmů při  rozhodování o elektrárnách a dálnicích 
  O konečné podobě dopravních a  energetických staveb mají podle novely i nadále rozhodovat ministerstva dopravy  a průmyslu a obchodu. Nově by navíc povolovala také jejich umístění. Ovšem  podle zadání vlády měly o těchto (i ostatních) stavbách rozhodovat stavební  úřady. Vedle výrazného zjednodušení rozhodování by byl také odstraněn střet  zájmů, kdy například ministerstvo dopravy plánuje dopravní stavby, připravuje  je a pak si je samo sobě povoluje. Novela ale tento střet naopak posiluje.
Zrušení povinnosti svolat ústní veřejné projednání projektu
  Veřejné jednání v rámci  posuzování vlivu staveb na životní prostředí (EIA) je důležité pro osobní  seznámení veřejnosti se stavbou a s investorem. Zároveň může sloužit jako  nástroj překonávání nedorozumění mezi ním a veřejností již od počátku, což je  prospěšné pro obě strany. Zrušení povinnosti slyšení pořádat by výrazně omezilo  účast veřejnosti při rozhodování úřadů.
Zrušení možnosti uložit investorovi zpracování variant  záměru
  Krajský úřad či MŽP nyní mohou  v rámci procesu EIA uložit investorovi zpracovat účelné a technicky možné  varianty stavby/technologie s ohledem na jejich vliv na životní prostředí.  Novela to přímo zakazuje, takže nebude možné za účasti veřejnosti vybrat  nejvhodnější variantu a splnit tak základní princip procesu EIA. Varianty se  mají posuzovat jen u stavebních záměrů s vlivem na evropsky chráněná  území, neboť to výslovně evropská legislativa požaduje. Došlo by tak k omezení  účasti veřejnosti, neboť lidé by se již nemohli vyjadřovat k variantám.
Omezení možnosti navrhnout zrušení špatného územního plánu
  Návrh na zrušení územního plánu  nebo jiné územně plánovací dokumentace budou nově moci podat pouze ti, jejichž  vlastnická práva jsou dotčena a zároveň podali v průběhu projednávání  námitku či připomínku. Dosud přitom návrh mohl podat i ten, kdo je dotčen např.  na svém právu na zdravé životní prostředí. To novela zakazuje. Omezuje tak  veřejnou kontrolu a vytváří nerovnost před zákonem, která je v rozporu  s ústavním pořádkem a mezinárodními závazky ČR [1]. Navíc novela nepřiměřeně zkracuje lhůtu, ve které lze návrh  na zrušení podat (jen do 6 měsíců od schválení oproti stávajícím 3 rokům).
Kácení dřevin bez účasti veřejnosti
  Rozhodnutí o kácení dřevin kvůli stavbám se má nově stát jen závazným  stanoviskem. To však připravuje a vydává úřad sám na základě žádosti  investora, tj. bez účasti veřejnosti. Občané se tak nebudou moci ke kácení  přímo vyjádřit. Přitom právě o veřejnou zeleň ve svém okolí se lidé zajímají  nejvíce. 
O soukromých palácích už úřady  rozhodovat nebudou  
  Mezi stavby, pro které se nevyžaduje ani ohlášení stavebnímu úřadu,  jsou v novele zařazeny veškeré bazény a skleníky „na pozemku rodinného domu“ a  dále „stavby pro rodinnou rekreaci“ bez jakéhokoliv omezení velikosti. Dále  bude možné stavět rodinné domy a stavby bez ohledu na velikost pouze na základě  ohlášení, což bylo dosud možné jen, pokud nebyly větší než 150 m2 (paradoxně  podmínka do 150 m2 zůstala u bytových domů). Není důvod, proč by rodinné vily  měli být povolovány jednodušeji než bytové domy.
Práva nájemníků stále ignorována
  Novela stále neřeší dlouhodobý problém nesouladu české právní úpravy s  požadavky Listiny základních práv a svobod a s Aarhuskou úmluvou (o  účasti veřejnosti na rozhodování v otázkách životního prostředí), na který  ve svém doporučení upozornil i Výbor pro dodržování této úmluvy. Totiž, že  územního i stavebního řízení se ze sousedů, jejichž životní prostředí je  záměrem dotčeno, mohou účastnit jen ti, kdo mají v místě věcná majetková  práva, nikoliv tedy např. nájemníci. Je to stejné, jako kdyby se vrátil majetkový  census ve volbách - kdo má větší majetek, má víc hlasů ve volbách,  a „bezzemci“ nemají hlas žádný. Jedná se o jasný rozpor  s požadavky kladenými na demokratický a právní stát.  
Většina uvedených bodů je  v rozporu s programovým prohlášením vlády, které jakékoliv omezení  účasti veřejnosti na rozhodování výslovně vylučuje [2]. Deklarovaný závazek vlády má přitom oporu i v názorech  občanů. Podle výsledků  průzkumu veřejného mínění (http://bit.ly/pruzkumEIA), který v dubnu 2016 zpracovala agentura  Stem/Mark, více než dvě třetiny  dotázaných se domnívají, že  veřejnost by měla mít možnost vyjadřovat se ve všech povolovacích řízeních  velkých staveb.
  Snaha výjimečným postupem vyřadit  z rozhodování obce a občany může být odůvodňována předpokladem, že jejich  připomínky by mohly rozhodování prodloužit. Ve skutečnosti ale o využití či  nevyužití připomínek a o délce řízení rozhoduje příslušný úřad. Případné  odvolání účastníků řízení může následně uspět jen tehdy, je-li vydané úřední  rozhodnutí nezákonné. Soud může nezákonné povolení ke stavbě zrušit v zákonné  lhůtě nejpozději do 3 měsíců. Ostatní zdržení nesouvisí s účastí  veřejnosti, nejčastěji vznikají v důsledku chyb investora při přípravě  dokumentace. Příčiny zdržování staveb stručně ukazuje infografika (http://bit.ly/infolistEIA). 
Daniel Vondrouš ze  Zeleného kruhu řekl: „Poslanci by měli největší chyby návrhu opravit nebo jej zamítnout. Nepřináší  totiž deklarované zjednodušení, zpřehlednění a zrychlení rozhodování o stavbách  při zachování účasti veřejnosti.“
Jiří Koželouh z Hnutí DUHA řekl: „Lidé chtějí mít právo vyjadřovat se u  velkých staveb, které se týkají prostředí, v němž žijí. Vláda ve svém  programovém prohlášení navíc slibuje, že jim toto právo neomezí. Současná  podoba návrh novely stavebního zákona tomu však neodpovídá.“
   
Kontakt:
Daniel Vondrouš, expert na  politiku životního prostředí, Zelený kruh, telefon 724 215 068, e-mail daniel.vondrous(zavinac)zelenykruh.cz
  Jiří Koželouh, programový  ředitel Hnutí DUHA, telefon 723 559 495, e-mail jiri.kozelouh(zavinac)hnutiduha.cz
 
Poznámky:
[1] Vyplývá to  z judikatury Ústavního soudu (nález sp. zn. I. ÚS 59/14). Dále je toto ustanovení v rozporu  s mezinárodními závazky ČR (Aarhuská úmluva, doporučení výboru pro  dodržování Aarhuské úmluvy č. 50/2010). 
[2] http://www.vlada.cz/assets/media-centrum/dulezite-dokumenty/programove_prohlaseni_unor_2014.pdf (str. 8, odstavec 5)
 
Informace pro média
  Zelený kruh je asociace, která sdružuje 26  významných ekologických nevládních organizací (mj. Frank Bold, Greenpeace,  Hnutí DUHA) působících v České republice. Asociace se věnuje plošnému  monitorování zákonů a politik, koordinuje legislativní kampaně a poskytuje  aktivní podporu při advokační činnosti zaměřené na zachování kvalitní ochrany  životního prostředí a vysoké úrovně občanských práv v rozhodovacích  procesech. Dlouhodobě se zabývá problematikou účasti veřejnosti na rozhodování  o záměrech a projektech s dopadem na životní prostředí. Zelený kruh se  také věnuje koordinaci výběru nevládních expertů a expertek do mezioborových  pracovních skupin a poradních orgánů a komisí vlády a koordinuje  vznik společných připomínek, pozic a veřejných vyjádření ekologických  organizací k významným situacím v ochraně životního prostředí.
Více informací naleznete na www.zelenykruh.cz/o-nas.