| 
 | 
  Společná tisková zpráva sdružení Calla, Greenpeace ČR, Hnutí DUHA a Zeleného kruhu ze dne  9. ledna 2018 Důležité úkoly státní energetické koncepce mají až dva roky zpožděníRozhýbat využívání  čistých domácích obnovitelných zdrojů, pokutovat plýtvání uhlím či zajistit  posílením státního dohledu, aby ČEZ naplňoval energetickou politiku státu -  všechny tyto důležité úkoly měla zajistit vláda do konce roku 2015. Splněny  však nejsou dodnes. Znovu to odhaluje Zpráva o plnění nástrojů Státní  energetické koncepce ČR (SEK) do roku 2017, kterou zítra projedná Babišova  vláda. Podle Hnutí DUHA, Greenpeace a sdružení Calla se Ministerstvo průmyslu  zaměřuje na nejdražší a nejrizikovější cesty, jako jsou nové jaderné reaktory,  a opomíjí jiné úkoly SEK.
 Ekologické organizace oceňují, že minulá  vláda:
 
  Odstranila některé bariéry pro  střešní fotovoltaické elektrárny a spustila v rámci Nové zelené úsporám  finanční podporu pro domácnosti na nákup fotovoltaických panelů.Rozhodla o zachování limitů těžby  hnědého uhlí na velkolomu ČSA a zahájila program restrukturalizace uhelných  regionů.Prosadila ratifikaci Pařížské  klimatické dohody v ČR a přijala Politiku ochrany klimatu,, která cílí na 80%  snížení emisí skleníkových plynů do roku 2050. Vláda však selhala v zásadních  bodech, jejichž negativní dopad nadále zatěžuje naši energetiku v mnoha směrech: 
  V platné SEK se hned na šesti  místech [1] píše, že stát má znevýhodnit samostatnou výrobu elektřiny z hnědého  uhlí v obřích elektrárnách (s obvyklou účinností 30 - 40 %) a přednost ve  využívání uhlí má dostat kombinovaná výroba elektřiny a tepla v teplárnách (s  obvyklou účinností přes 60 %). Přes jasnou většinu poslanců, kterou minulá  vláda měla, tento úkol nesplnila. Nedokázala prosadit novelu zákona o  hospodaření energií, která měla “Zajistit  co nejrychlejší zavedení malusů pro nízkoúčinně kondenzačně vyrobenou elektřinu  z uhlí” (úkol 6.1.c, termín 31.12.2015), ani žádné jiné podobné opatření.Do 31. 12. 2015 měl být také splněn  úkol 6.1.b “Podpora nových OZE  prostřednictvím aukcí nebo tendrů na nové kapacity anebo prostřednictvím  případných vyrovnávacích plateb nebo investiční podporou vítězům tendrů,  případně způsobem obchodování net metering.” Tato novela však nebyla zatím  ani připravena a MPO se pouze vymlouvá na přípravu legislativy EU (přitom  všechny ostatní státy EU podporu dál rozvíjejí, změny evropských směrnic tedy  problémem nejsou).Také se zatím nepovedlo “Omezit sortiment paliv využitelných v  malých spalovacích stacionárních zdrojích” (úkol 6.1.g). Byly sice  zpřísněny kontroly domácích kotlů a podporována výměna starých uhelných, ale  SEK ČR požaduje systémové řešení (například uhlíkovou daň).Namísto posílení pozice státu ve  většinově ovládaných společnostech tak, aby naplňovaly energetickou politiku  státu (úkol 6.6.a, termín 31.12.2015), vznikla jen analýza úzce zaměřená na  jadernou energetiku, která navíc neuvažovala změnu právní formy firmy ČEZ. V  loňském roce navíc ČEZ změnil s vědomím vlády své stanovy v explicitním rozporu  s úkoly vyplývajícími ze SEK [2], neboť degradoval dozorčí radu na  konzultativní roli vzhledem ke strategickému směřování společnosti. V  současnosti kvůli tomu čelí žalobě jednoho z minoritních akcionářů [3].   Ekologické organizace proto novou  vládu vyzývají, aby zajistila dodatečné naplnění stěžejních úkolů Státní  energetické koncepce a prosadila řešení, která jsou zároveň naplněním volebního  programu ANO a programového prohlášení vlády. Patří k nim například: 
  Novela zákona o hospodaření  energií, která zavede penalizaci málo účinné výroby elektřiny z uhlí a zpřísní  podmínky pro minimální povolenou účinnost výroby energie při povolování  rekonstrukce uhelných zdrojů.Žádné udělování výjimek z platných  zákonných limitů pro znečištění ovzduší z velkých spalovacích zdrojů. Nové  evropské limity jsou slabší než čínské, proto by v zájmu ochrany zdraví měly  být elektrárny a teplárny nuceny alespoň tyto limity splnit.Zvýšení poplatků z vytěženého  hnědého uhlí (novela horního zákona a nařízení vlády o výši poplatků) na  minimálně 10 % tržní ceny tak, aby bylo méně výhodné uhlím plýtvat v málo účinných  elektrárnách.Novela zákona o podporovaných  zdrojích energie, která obnoví přiměřenou podporu pro projekty obnovitelných  zdrojů elektřiny, na nichž se budou moci majetkově podílet obce, místní  podnikatelé, zemědělci či občané.Upravit podmínky existujících  dotačních programů tak, aby zajistily pro domácnosti, obce a podnikatele co  nejefektivnější čerpání financí na malé fotovoltaické systémy. Ve spolupráci s  distributory elektřiny a Energetickým regulačním úřadem připravit takové  tarifní podmínky pro samovýrobce, které zajistí spravedlivé rozdělení nákladů  na distribuční sítě a zároveň podpoří rozvoj vlastní výroby elektřiny.Zavedení environmentální složky  energetických daní u fosilních paliv. Sazby by měly odpovídat skutečným  nákladům spojeným se spalováním fosilních paliv (tzn. zahrnout náklady na škody  z pálení uhlí, které jinak platí všichni občané a stát). Daň by měla postupně růst,  aby se spotřebitelé uhlí mohli přizpůsobit. Daň musí motivovat k přechodu na  čisté vytápění, její výnos musí k přechodu na čistší zdroje pomoci lidem  sociálně slabším.Zajištění zdrojů na pokračování  kotlíkových dotací (například z jiných operačních programů fondů EU, kde se  špatně čerpá, nebo z výnosu environmentální složky energetických daní) a zúžit  jejich využití jen na nefosilní technologie. Naopak rozšířit využití tak, aby  byly dostupné i pro sociálně slabé domácnosti. Vytvořit podprogram zaměřený na  výměnu kamen. Toto vytápění je z hlediska znečištění úplně nejhorší a stávající  kotlíkové dotace se jej netýkají.Provést reformu ČEZu, která zajistí  důslednou ochranu veřejného zájmu na ochraně životního prostředí, lidského  zdraví a naplňování strategických dokumentů státu při rozhodování této  majoritně státní společnosti. Konkrétně jde o útlum spalování uhlí, zejména  odstavováním málo účinných uhelných elektráren. Jiří Koželouh, programový ředitel Hnutí DUHA, řekl: “Již na Silvestra 2015 jsme podle Státní energetické koncepce měli mít  fungující podporu pro větší i menší projekty čistých domácích obnovitelných  zdrojů. Ale ministerstvo průmyslu zaspalo a perspektivní odvětví dále stagnuje.  Není však vše ztraceno, pokud nová vláda prosadí funkční novelu zákona, která  zavede rozumnou podporu pro  projekty obnovitelných zdrojů elektřiny, kde budou mít možnost majetkového  zapojení obce, místní podnikatelé, zemědělci či občané. Zpoplatněním fosilních  paliv v domácích kotlích a kamnech je zase nutné motivovat domácnosti k  přechodu na čisté zdroje vytápění - a zároveň jim pomocí výnosů ze zpoplatnění  a evropských fondů výměnu topení zaplatit.”
 
 Edvard Sequens, energetický konzultant sdružení Calla, řekl:
 "Skutečné posílení energetické bezpečnosti a soběstačnosti České  republiky a zároveň menší znečištění by přineslo právě využití nemalého  potenciálu pro úspory energie a čerpání místně dostupných obnovitelných zdrojů.  I na zprávě o plnění nástrojů Státní energetické koncepce je vidět, že se v tom  minulé vládě příliš nedařilo. Potřebujeme výrazněji upravit kurz a ne s novou  vládou opakovat staré chyby a vsázet na chiméru rozvoje jaderné  energetiky."
 Jan Rovenský, vedoucí energetické kampaně Greenpeace ČR, řekl:“ČEZ se dlouhodobě chová ke Státní energetické koncepci jako k  bezcennému cáru papíru, a vláda, která v něm drží většinu akcií, mu to  toleruje. Na tento problém již upozornila ve své výroční zprávě i BIS. Noví  ministři stojí před napohled triviální, ale ve skutečnosti zásadní volbou:  budou i nadále považovat ČEZ jen za kouzelného oslíka, ze kterého se sypou  dividendy? Nebo prosadí, aby tato převážně státní firma respektovala zájmy  státu i v jiných oblastech, než je vydělávání peněz?”
 Daniel Vondrouš, ředitel Zeleného kruhu, řekl: “V České republice jsou dlouhodobě  překračovány prachové limity. Většina z nás musí dýchat špinavý vzduch a svým  zdravím na to doplácejí zejména děti a starší lidé. Zároveň jsme přední světový  vývozce elektřiny. Za této situace je nemyslitelné, aby uhelné elektrárny  dostávaly od státu výjimky z limitů pro znečišťování ovzduší, které jsou už  samy o sobě slabší, než jaké platí v Číně, zejména když útlum uhelných  elektráren ukládá Státní energetická koncepce ČR.”
   
    Kontakty: Jiří Koželouh, programový ředitel Hnutí DUHA, 723 559 495, jiri.kozelouh@hnutiduha.cz Jan Rovenský, vedoucí energetické kampaně Greenpeace ČR, 734  620 844, jan.rovensky@greenpeace.org
 Edvard Sequens, energetický konzultant Calla, 602 282 399, edvard.sequens@calla.cz
 Daniel Vondrouš, ředitel Zeleného kruhu, 724  215 068, daniel.vondrous@zelenykruh.cz
 Jan Piňos, média a komunikace Hnutí DUHA,  731 465 279, jan.pinos@hnutiduha.cz
   Poznámky: [1] Viz str. 46, 49, 60, 67 a 2 x 68 platné SEK [2] SEK ukládá v bodě 6.6“Zajistit změnu stanov tak, aby  zajišťovala ve všech společnostech s nadpoloviční účastí státu:
 
    Schvalování strategie společnosti DR a zajištění souladu se SEKSchvalování významných investičních rozhodnutí a zajištění jejich  souladu se schválenou strategií společnosti, se SEK, surovinovou politikou,  Bezpečnostní strategií ČR a případnými dalšími koncepčními dokumenty. Termín: do 31. 12. 2015”. [3] Na valné hromadě v červnu 2017 bylo přijato znění čl. 14  Stanov tak, že svěřuje dozorčí radě pouze konzultativní funkci vzhledem ke  strategickému směřování společnosti ČEZ, významným investičním rozhodnutím a  návrhu podnikatelského plánu společnosti. To je v přímém rozporu se Státní  energetickou koncepcí. Více v tiskové zprávě Greenpeace “Valnou hromadu ČEZ napadl akcionář žalobou / Změna stanov  byla podle něj schválena v rozporu s dobrými mravy” ze dne 27. září 2017.     |