Tisková zpráva  ze dne  19. listopadu 2020
    Reaktor za 230 miliard se štědrou veřejnou podporou do roku 2070?
  
Záleží na poslancích
   
  Úsilím části poslanců, zejména KSČM a SPD, byla na  pátek 20. listopadu na 10 hodinu svolána mimořádná schůze Poslanecké sněmovny  s cílem projednat ve druhém čtení návrh vládního zákona [1], který má  zajistit bezprecedentní veřejnou finanční podporu pro stavbu nových velkých  jaderných reaktorů.  Poslanci však  dostali návrh bez věrohodných ekonomických analýz, ukazujících na skutečné  náklady, které v budoucnu zaplatí jak spotřebitelé elektřiny, tak i daňoví  poplatníci. Parlament se schválením zákona v navržené podobě zbaví  poslední možnosti jak ovlivnit výslednou výši veřejné podpory i jaké projekty  budou podpořeny.
  Mezi zásadní problémy návrhu zákona, pro které by  měl být buď přepracován nebo zamítnut, patří:
  
    - Návrh poskytuje neoprávněnou konkurenční výhodu investorům do       jaderných zdrojů ve srovnání s investory do ostatních zdrojů elektřiny a       to po dobu 30 let od doby zahájení výroby elektřiny s možností opakovaného       prodlužování vždy o 10 let až do konce životnosti reaktoru. 
- Zákon by měl dopad na budoucí míru zadlužení případně i ratingové       hodnocení úvěrové spolehlivosti České republiky po poskytnut výhodné, po       dobu stavby bezúročné státní půjčky pro investory, která i v případě       75% limitu bude ve výši cca dvou set miliard korun. 
- Návrh zákona upravuje jen velmi málo obsahových parametrů finanční       podpory. Přesouvá jádro právní úpravy do soukromoprávních smluv o výkupu       elektřiny a tak znemožňuje zákonodárné moci ovlivnit výslednou výši a dobu       trvání podpory. V případě smluvně garantované ceny vykupované elektřiny tato       závisí zcela na dohodě investora a vlády.
- Zákon neřeší situace v případě prodražení projektu, které je v       případě výstavby jaderných elektráren obvyklým jevem. Toto by měla řešit       smlouva s investorem o dodávce na klíč s pevnou cenou, ale takový       mechanismus návrh zákona neobsahuje.
- Nárok na podporu formou výhodné půjčky a garantované výkupní ceny       vyrobené elektřiny neobsahuje podmínku, že investor musí minimalizovat       riziko prodlužování harmonogramu spojené s projekty, které jsou první       svého druhu. Což by řešil požadavek vyžadovat jako podmínku podpory dle       zákona jen funkční referenční projekt, který v návrhu také není.
- Nárok na podporu formou výhodné půjčky a garantované výkupní ceny       vyrobené elektřiny se v návrhu zákona vztahuje také na využití dodávek od       geopoliticky kontroverzních dodavatelů. Již v zákoně by mělo být       definováno, jaký typ projektů bude ze štědré veřejné podpory vyloučen. 
- Návrh zákona nijak neupravuje transparentnost uzavírání smluv o       podpoře nového jaderného zdroje – není dána povinnost Ministerstva       průmyslu a obchodu ani vlády o tomto postupu informovat jak zákonodárce,       tak veřejnost.
Edvard  Sequens, energetický konzultant sdružení Calla, řekl: “V případě jediného reaktoru se s ohledem na jiné srovnatelné  projekty bavíme o investici ve výši nejméně 230 miliard korun. Veřejná podpora  tak bude mít citelné dopady do ceny elektřiny a na státní rozpočet. Veřejná  podpora pro jadernou energetiku se však po schválení zákona dostane mimo  kontrolní mechanismy veřejné správy a výkonu státní moci.“