Společná tisková zpráva ekologických organizací ze dne  7. března 2024
    Lepší podmínky pro obnovitelné zdroje a bezpečný odchod od uhlí chtějí obce, kraje, ministerstva, firmy i ekologické organizace
 
Větší  důraz na rozvoj obnovitelných zdrojů (OZE), odstranění zdlouhavých povolování i  posílení sítí požadují od nové Státní energetické koncepce ČR nejen ekologické  organizace, ale také obce, „uhelné“ kraje, průmyslové svazy i ministerstva pro  místní rozvoj, životního prostředí či zdravotnictví. Po obnovitelné elektřině  pro firmy volá i Ministerstvo financí, ale žádá vyčíslení nákladů. Ukázalo se  to v meziresortním připomínkovém řízení ke zmíněnému strategickému dokumentu  předloženému Ministerstvem průmyslu a obchodu.
Analýzu  připomínek najdete v příloze této tiskové zprávy a je ke stažení zde.
Tzv.  uhelné kraje (Moravskoslezský, Ústecký a Karlovarský) již nerozporují odklon  energetiky od uhlí, ale chtějí lépe popsat sociální dopady. V energetické  koncepci požadují akcentovat energetickou efektivitu, rozvoj OZE, malých  modulárních reaktorů, akumulaci energie a využití vodíku v energetice. Svaz  průmyslu a dopravy ČR nově podporuje termín konce uhlí legislativně ukotvit  nejpozději na rok 2033, ale chce také vypracovat plán pro očekávaný rychlejší  útlum jeho spalování, na čemž se shoduje s ekologickými organizacemi, které to  prosazují již dlouho [1]. Svaz žádá také zrychlení rozvoje OZE i rozvoje sítí,  ale kritizuje malý důraz na příznivé ceny energií. Požadavky na jasný cíl pro  nejzazší konec uhlí i zvýšení cíle pro OZE poslalo také například Ministerstvo  pro místní rozvoj. Rychlý odchod od uhlí zpochybňují zástupci těžebních  uhelných firem a odbory.
Ministerstvo  zdravotnictví a ministryně pro vědu a výzkum upozorňují na přílišný optimismus  u plánované výstavby nových jaderných reaktorů z hlediska nákladů a termínů  spuštění. Větší kritiku jaderných plánů vyjádřily ekologické organizace, které  zejména zpochybňují nekorektní přístup k vstupům do podkladového modelování.  Politické zadání nastavilo nízké limity pro využití obnovitelných zdrojů  energie a naopak povinně přidalo stavbu drahých jaderných reaktorů a k ním  nereálně nízké investiční náklady. [2]
Podle  byznysové asociace Změna k lepšímu je progresivní byznys v této oblasti  připraven převzít aktivní roli. K tomu je ale potřeba ho podpořit rozvojem  adekvátní energetické infrastruktury a přípravou jasného plánu dekarbonizace  průmyslu, podle níž by mohl směřovat své investice. Klíčové bude také  zjednodušení a zefektivnění povolovacích procesů pro instalaci OZE, včetně  aktualizace metodik MŽP a MMR. Pro dekarbonizaci těžkého průmyslu bude mít  podle asociace zásadní roli zachytávání a ukládání uhlíku. [3]
Svaz  průmyslu a dopravy ČR překvapil požadavkem na zvýraznění problému změny klimatu  v souběžně připravované Politice ochrany klimatu v ČR, když v připomínkách  píší: “V ČR je klimatická změna  dlouhodobě podceňována. Proto je potřebné zřetelně hovořit o tom, že ve  srovnání s globálním oteplením je v ČR oteplení dvojnásobné." a  odkazuje se na vědecké zdroje. Hospodářská komora píše to stejné, ale zároveň v  jiné části připomínek bagatelizuje vliv emisí na klima. Vědecké poznatky o  změně klimatu zpochybňuje i odborová centrála ČMKOS. Naměřená data však hovoří jasně: emise.  [4]
Ministerstvo  průmyslu a obchodu nyní vypořádá připomínky zaslané do meziresortního  připomínkového řízení a poté by mělo návrh aktualizace Státní energetické  koncepce předložit ke schválení vládě. Stejným procesem by mělo projít i  schválení aktualizace Politiky ochrany klimatu, kterou má na starosti  Ministerstvo životního prostředí. Obě koncepce pak půjdou do procesu posuzování  vlivu na životní prostředí. [5]
Kateřina  Kolouchová, analytička v oblasti klimatické politiky ve Faktech o klimatu
  „Česko  je v přepočtu na osobu jedním z největších evropských emitentů. Zatímco průměr  EU byl v roce 2021 podle Evropské agentury pro životní prostředí 7,4 tuny emisí  skleníkových plynů na hlavu, v Česku to bylo 12,2 tuny. Nejvíce znečišťující  sektory jsou nadále energetika, průmysl a doprava. Zatímco emise z energetiky a  průmyslu zaznamenávají částečný pokles, emise z dopravy se za posledních 30 let  více než zdvojnásobily. Pro udržení oteplení planety pod 1,5 °C je podle IPCC  potřeba snížit světové emise přibližně o polovinu do konce této dekády a Česko  by k tomu mělo odpovídajícím dílem přispět.“
Štěpán  Vizi, expert na klimatickou politiku Centra pro dopravu a energetiku, říká:
  „Současný  návrh Státní energetické koncepce bohužel nevyužívá naplno potenciálu  obnovitelných zdrojů, který v Česku máme. Zároveň nepočítá ani s dostatečným  snižováním spotřeby energie. Jde přitom o dva zásadní cíle, jejichž naplnění  může významně přispět k řešení energetické chudoby a závislosti Česka na  spalování fosilních paliv.“
Jaroslav Bican, vedoucí energetické kampaně Greenpeace  ČR, říká: 
  „Nová státní energetická koncepce podceňuje rozvoj  obnovitelných zdrojů a naopak přeceňuje možnosti jádra. Namísto budování  jaderných zdrojů se musíme soustředit na to, abychom v roce 2030 měli minimálně  33 % hrubé konečné spotřeby energie z obnovitelných zdrojů. Právě OZE na rozdíl  od jádra mohou sloužit jako náhrada uhlí. Je pozitivní, že dokument počítá s  útlumem jeho využívání do roku 2033, ale zároveň zde chybí konkrétní plán  odklonu od uhlí.“ 
Gabriela  Měsícová, manažerka Public Affairs byznysové asociace Změna k lepšímu, říká:
  „Pro podniky, průmysl a konkurenceschopnost Česka je  nezbytné, aby bylo k dispozici dostatečné množství cenově dostupné zelené  elektřiny. Požadavky plynoucí z legislativy okolo ESG tvoří ze zelené energie  strategickou komoditu pro rozvoj byznysu v ČR. Připojujeme se tak k požadavku  navýšení cíle instalovaných OZE.“
Jiří  Koželouh, vedoucí programu Klima, energie a odpady Hnutí DUHA a zástupce  Zeleného kruhu ve vládní Platformě pro energetickou a klimatickou strategii,  říká:
  „Ministerstvo  průmyslu a obchodu dostalo jasnou zprávu od obcí, krajů, ale i průmyslu a řady  ministerstev, že je potřeba zvýšit v energetické koncepci pro příští roky a  desetiletí důraz na rozvoj obnovitelných zdrojů, efektivní využívání energie i  její akumulaci, stejně jako modernizaci sítí. Očividné také je, že již nikdo  relevantní nepočítá s uhelnou elektřinou a teplem po roce 2033 a naopak zaznívá  zřetelný apel na přípravu reakce státu na rychlejší konec spalování - a tedy  také těžby - uhlí.“ 
Edvard  Sequens, energetický konzultant v Calla - Sdružení pro záchranu prostředí doplňuje: „Politické přání  postavit českou energetickou budoucnost na pomalém budování drahých jaderných  reaktorů jen doplňovaných obnovitelnými zdroji energie, jehož výsledek vidíme v  návrhu státní energetické koncepce, by znamenalo nezbytné s tím související  zadlužení českého státního rozpočtu, velmi drahou elektřinu pro naše potomky a  posilování pozice státu v energetice na dlouhá desetiletí.“
 
Kontakty:
Jiří  Koželouh, vedoucí programu Klima, energie a odpady  Hnutí DUHA, jiri.kozelouh@hnutiduha.cz, 723 559 495
  Jaroslav  Bican, vedoucí energetické kampaně Greenpeace ČR, jaroslav.bican@greenpeace.org, 773 721 237
  Štěpán  Vizi, expert na klimatickou politiku Centra pro  dopravu a energetiku, stepan.vizi@cde-org.cz, 770 164 203
  Edvard  Sequens, energetický konzultant v Calla - Sdružení pro  záchranu prostředí, edvard.sequens@calla.cz, 602 282 399
 
Poznámky:
  
[1] Ekologické organizace dlouhodobě  prosazují konec uhlí nejpozději do roku 2033, stejně jako přípravu rychlejšího  scénáře. Při řízeném rychlejším útlumu musí jít podle nich nejdříve na řadu elektrárny  s nejvyšší emisní intenzitou (a tedy nejnižší účinností) a naposled teplárny.
[2] Možnost získat z modelu nákladově  optimální a zároveň funkční podobu transformace energetiky tak ustoupila přáním  stavět atomové zdroje.
[3] Změna k lepšímu apeluje na maximální  využití přírodních řešení pro zachytávání uhlíku, kterého lze dosáhnout  podporou inovativního a regenerativního způsobu zemědělství a lesnictví. 
[4] Naměřená data však hovoří jasně: emise  skleníkových plynů vypuštěné do atmosféry jsou přímo úměrné oteplení planety,  které se následně projevuje mj. častějšími extrémními událostmi počasí. V Česku  to znamená například častější epizody sucha, které byly jedním z katalyzátorů  rozsáhlé kůrovcové kalamity. 
[5] Do konce června ale musí ČR zaslat  Evropské komisi konečnou podobu Vnitrostátního plánu v oblasti energetiky a  klimatu.