Společný tiskový komentář Hnutí DUHA, Centra pro dopravu a energetiku, Calla, Greenpeace a Zeleného kruhu ze dne 22. srpna 2024
    Ministři potichu snižují klimatické cíle. Je to na škodu ekonomice i životnímu prostředí
 
Ministerstva průmyslu a obchodu i životního prostředí v  tichosti upravily návrhy Státní energetické koncepce ČR a Politiky ochrany  klimatu v ČR. Nově předložené dokumenty obsahují nižší cíle pro snižování emisí  skleníkových plynů a ochranu klimatu pro roky 2030 i 2050. Důvody resorty  neuvedly. Ekologické organizace to považují za špatný krok na úkor ochrany  životního prostředí i modernizace ekonomiky. Ze stejného důvodu organizace  nadále kritizují zbytečně nízký cíl pro rozvoj obnovitelných zdrojů. Česká republika  přitom potřebuje mít co nejdříve ambiciózní energetickou a klimatickou  strategii, jejímž plněním adekvátně přispěje k řešení klimatické krize a posílí  svoji energetickou bezpečnost a konkurenceschopnost.
Politika ochrany  klimatu v ČR (na jejíž klimatické cíle se odkazuje návrh Státní energetické  koncepce) šla na jednání vlády 17. července s cílem snížit emise skleníkových  plynů do roku 2030 o 59 % oproti roku 1990. V upraveném dokumentu ve vládním  systému eKlep [1] je uveden cíl jen 55 %. Přitom dosažitelné snížení v ČR jedle  odborného modelování, které je podkladem pro strategie, až 68 %. Pro rok 2050  měla vláda původně stanovit cíl dosažení klimatické neutrality (tedy vypouštění  jen takového množství emisí, které se bude dařit zachytávat a ukládat,  například důslednou ochranou cenných starých lesů). Nově dokument uvádí vágní  formulaci: „Cílem do roku 2050 je  směřovat k dosažení klimatické neutrality.“ Ministerstva tyto změny v  dokumentech uskutečnila bez udání důvodů a bez širší diskuze a informování na  Platformě pro strategie v oblasti energetiky a klimatu, která byla vytvořena za  účelem přípravy strategických dokumentů.
Dopadové studie k  cílům snižování emisí však ukazují, že snižování cílů se negativně projeví na  ekonomice i životním prostředí. Při sledování ambiciózních scénářů v souladu s globálním  teplotním cílem maximálního nárůstu teploty o 1,5 °C by vedlejší přínosy  rychlého snižování emisí činily pro Česko do roku 2030 přibližně 439 miliard  korun, zejména díky nižším nákladům na nemocnost způsobenou spalováním  fosilních paliv, menším dopadům změny klimatu a naopak pozitivním impulsům pro  ekonomiku a tvorbu pracovních míst [2].
Jiří Koželouh, vedoucí energetického programu Hnutí DUHA:
  „Ani před snížením emisních cílů nešlo vládní klimatické a  energetické strategie označit za český Green Deal. Od začátku nedostatečně  využívají potenciál výroby elektřiny z čistých obnovitelných zdrojů a ignorují  doporučení Evropské komise na jeho zvýšení. Řešením obav z ekonomických dopadů  není zpomalit snižování závislosti na drahých fosilních palivech, ale nastavit  jej tak, aby na úspory energií a obnovitelné zdroje dosáhli všichni, zejména  chudší domácnosti. K tomu je v první řadě potřeba schválit strategie, které  nastaví směr modernizace ekonomiky“
Štěpán Vizi, expert na klimatickou politiku Centra pro  dopravu a energetiku:
  „Přínosy rychlejší dekarbonizace pro českou ekonomiku  jasně převažují nad náklady. Rychlé snižování emisí by mohlo Česku do roku 2030  přinést až 439 miliard korun, vláda se ale naopak rozhodla navrhnout zpomalení  oproti původnímu návrhu. Oddalování dekarbonizace a nekoncepční snižování  emisních cílů ale českému hospodářství nijak neprospěje.“
Miriam  Macurová, vedoucí klimatické kampaně Greenpeace ČR:
  „Snižování klimatických cílů  je dalším ústupkem vlády, která se zalekla účelové dezinterpretace  strategických dokumentů a jejich nepřesného spojování se zdražováním. Přitom  právě vláda je zodpovědná za to, aby Česko mělo jasnou strategii na modernizaci  ekonomiky, kterou tak nutně potřebuje, aby bylo připravené na dopady klimatické  krize a také, aby veřejnosti vysvětlila, proč jsou tato opatření nevyhnutelná a  získala pro ně podporu. Místo toho, aby vláda naplno využila pozitiva  dekarbonizace a pomáhala lidem se na ni připravit, ustupuje od závazků, které  na evropské úrovni sama pomáhala schválit.“
Edvard Sequens, energetický konzultant v Calla – Sdružení  pro záchranu prostředí: 
  „Od nových klimatických a energetických strategií oprávněně očekáváme, že  zajistí dekarbonizaci českého hospodářství, sníží naši energetickou závislost  na dovážených palivech, posílí energetickou bezpečnost a nepovedou k  energetické chudobě. Namísto toho vidíme snižování cílů pro emise skleníkových  plynů, nízké ambice v obnovitelných zdrojích a naopak plány na rozvoj drahých  jaderných reaktorů v míře, která překonává i komunistickou Štrougalovu vládu.“
 
Kontakty:
Jiří  Koželouh, vedoucí energetického programu Hnutí  DUHA,
tel.: 723 559 495, e-mail: jiri.kozelouh@hnutiduha.cz
Štěpán  Vizi, expert na klimatickou politiku Centra  pro dopravu a energetiku,
tel.: 770 164 203, e-mail: stepan.vizi@cde-org.cz
Miriam Macurová, vedoucí klimatické kampaně  Greenpeace ČR,
tel.: 771 154  362, e-mail: miriam.macurova@greenpeace.org
Edvard  Sequens, energetický konzultant v Calla -  Sdružení pro záchranu prostředí, tel.: 602 282 399, e-mail: edvard.sequens@calla.cz
Eva  Pernicová, tisková mluvčí Hnutí DUHA,
tel.: 734 770 020, e-mail: eva.pernicova@hnutiduha.cz
 
Zdroje:
[1] Dokumenty zašleme na vyžádání
[2] CAN Europe (2024): https://www.cde-org.cz/cs/blog/investice-do-budoucnosti:-socioekonomicke-prinosy-rychleho-prechodu-na-zelenou-ekonomiku/2378