Společná tisková zpráva Sdružení CALLA, Jihočeských matek, Rosy a Hnutí DUHA
z 31. ledna 2002
ZAOSTŘENO NA HYPERMARKETY
    V České republice došlo v posledních 
letech k obrovskému nárůstu výstavby sítě velkoobchodních řetězců. Tato 
nekontrolovaná expanze různých super, hyper a megamarketů s sebou přináší řadu 
nepříznivých vlivů pro udržitelnost společnosti. Hypermarkety mají zejména na 
svědomí zábory půdy, často zemědělské, nárůst dopravy, negativní ovlivnění 
krajinného rázu a urbanistického uspořádání měst, likvidaci městské a volně 
rostoucí zeleně. Činnost hypermarketů přináší i problémy sociální při růstu 
nezaměstnanosti v souvislosti s krachem maloprodejů v okolí hypermarketů. Řada 
ekologických organizací řeší konkrétní kauzy výstavby hypermarketů, chybí však 
vzájemná koordinovanost a informovanost veřejnosti o skutečných vlivech 
hypermarketů. Právě proto Nezávislé sociálně ekologické hnutí -NESEHNUTÍ 
realizuje kampaň "Zaostřeno na hypermarkety", která se snaží tento nedostatek 
odstranit . "S těmito problémy se setkáváme i v Českých Budějovicích, a proto 
nám není cíl kampaně cizí", uvádí Vladimír Molek ze Sdružení CALLA. 
V kraji i v Českých Budějovicích chybí koncepce optimalizace obchodní sítě
"Absence této koncepce podporuje příliv zahraničních investorů a územní plány 
neřeší dostatečně operativně tento stav", dodává Jaroslava Brožová z Jihočeských 
matek. Občanská sdružení budou proto podporovat všechny aktivity směřující k 
přijetí takovéto koncepce, neboť současný stav je zejména v Českých Budějovicích 
již neúnosný." Nedůslednost a benevolence úřadů při posuzování výstavby 
Střediska obchodu a služeb v Boršově nad Vltavou , navrhovaná stavba u 
Litvínovicích, uvažovaná likvidace dvora Světlík a záměr s využitím části 
výstaviště ve prospěch dalšího marketu nás nutí, abychom oslovili zastupitele 
kraje i města Českých Budějovic a požadovali urychlené řešení. Učiníme tak v 
rámci výstavy Zaostřeno na hypermarkety,", doplňuje Vladimír Molek.
Pozvání na výstavu
Motto kampaně "Zaostřeno na hypermarkety" je použito i pro název výstavy, kterou 
uspořádají českobudějovické nevládní ekologické organizace v prostorách 
Jihočeské vědecké knihovny na Lidické třídě. Výstava bude zahájena v pondělí 4. 
února v 15.30 hodin přednáškou členů brněnského NESEHNUTÍ. Pro veřejnost je 
otevřena. do 22. února. Kromě barevných fotografií s texty o negativním vlivu 
hypermarketů jsou součástí dokumenty o problematice Českých Budějovic. 
Jaký názor na supermarkety má veřejnost?
To se snažili zjistit členové Hnutí Duha v anketě, jejíž první výsledky budou 
prezentovány na výstavě a svůj názor může tímto způsobem sdělit každý její 
návštěvník. "Skutečnost, že na otázku, zda vadí českobudějovickým občanům úbytek 
malých obchodů odpovědělo kladně 72% dotazovaných svědčí o tom, že ne všichni 
jsou příznivci tohoto způsobu nákupu", uvedl Jakub Hulec, jeden z iniciátorů 
ankety.
ROSA bude na výstavě promítat Ekofilmy
"Chceme využít této příležitosti a návštěvníkům výstavy promítnout nejúspěšnější 
filmy z loňské přehlídky Ekofilmů", sdělila nám dr. Zuzana Guthová z 
českobudějovické ROSY. Dopolední promítání jsme nabídli ve středu 6. února a ve 
čtvrtek 21. února školám a odpolední promítání je v tyto dny určeno 
veřejnosti."Dle zájmu jsme připraveni promítat ekofilmy i o jarních prázdninách 
ve čtvrtek 14. února" dodává dr. Guthová.
Za Sdružení CALLA: Vladimír Molek, tel. 7311381 
Za Jihočeské matky: Jaroslava Brožová, tel. 7427091
Za společnost ROSA: dr. Zuzana Guthová, tel. 7432030 
Za Hnutí Duha: Růžena Šandová, tel. 6713328