Společná tisková zpráva Sdružení CALLA, Jihočeských matek, Rosy a Hnutí DUHA
z 31. ledna 2002
ZAOSTŘENO NA HYPERMARKETY
V České republice došlo v posledních
letech k obrovskému nárůstu výstavby sítě velkoobchodních řetězců. Tato
nekontrolovaná expanze různých super, hyper a megamarketů s sebou přináší řadu
nepříznivých vlivů pro udržitelnost společnosti. Hypermarkety mají zejména na
svědomí zábory půdy, často zemědělské, nárůst dopravy, negativní ovlivnění
krajinného rázu a urbanistického uspořádání měst, likvidaci městské a volně
rostoucí zeleně. Činnost hypermarketů přináší i problémy sociální při růstu
nezaměstnanosti v souvislosti s krachem maloprodejů v okolí hypermarketů. Řada
ekologických organizací řeší konkrétní kauzy výstavby hypermarketů, chybí však
vzájemná koordinovanost a informovanost veřejnosti o skutečných vlivech
hypermarketů. Právě proto Nezávislé sociálně ekologické hnutí -NESEHNUTÍ
realizuje kampaň "Zaostřeno na hypermarkety", která se snaží tento nedostatek
odstranit . "S těmito problémy se setkáváme i v Českých Budějovicích, a proto
nám není cíl kampaně cizí", uvádí Vladimír Molek ze Sdružení CALLA.
V kraji i v Českých Budějovicích chybí koncepce optimalizace obchodní sítě
"Absence této koncepce podporuje příliv zahraničních investorů a územní plány
neřeší dostatečně operativně tento stav", dodává Jaroslava Brožová z Jihočeských
matek. Občanská sdružení budou proto podporovat všechny aktivity směřující k
přijetí takovéto koncepce, neboť současný stav je zejména v Českých Budějovicích
již neúnosný." Nedůslednost a benevolence úřadů při posuzování výstavby
Střediska obchodu a služeb v Boršově nad Vltavou , navrhovaná stavba u
Litvínovicích, uvažovaná likvidace dvora Světlík a záměr s využitím části
výstaviště ve prospěch dalšího marketu nás nutí, abychom oslovili zastupitele
kraje i města Českých Budějovic a požadovali urychlené řešení. Učiníme tak v
rámci výstavy Zaostřeno na hypermarkety,", doplňuje Vladimír Molek.
Pozvání na výstavu
Motto kampaně "Zaostřeno na hypermarkety" je použito i pro název výstavy, kterou
uspořádají českobudějovické nevládní ekologické organizace v prostorách
Jihočeské vědecké knihovny na Lidické třídě. Výstava bude zahájena v pondělí 4.
února v 15.30 hodin přednáškou členů brněnského NESEHNUTÍ. Pro veřejnost je
otevřena. do 22. února. Kromě barevných fotografií s texty o negativním vlivu
hypermarketů jsou součástí dokumenty o problematice Českých Budějovic.
Jaký názor na supermarkety má veřejnost?
To se snažili zjistit členové Hnutí Duha v anketě, jejíž první výsledky budou
prezentovány na výstavě a svůj názor může tímto způsobem sdělit každý její
návštěvník. "Skutečnost, že na otázku, zda vadí českobudějovickým občanům úbytek
malých obchodů odpovědělo kladně 72% dotazovaných svědčí o tom, že ne všichni
jsou příznivci tohoto způsobu nákupu", uvedl Jakub Hulec, jeden z iniciátorů
ankety.
ROSA bude na výstavě promítat Ekofilmy
"Chceme využít této příležitosti a návštěvníkům výstavy promítnout nejúspěšnější
filmy z loňské přehlídky Ekofilmů", sdělila nám dr. Zuzana Guthová z
českobudějovické ROSY. Dopolední promítání jsme nabídli ve středu 6. února a ve
čtvrtek 21. února školám a odpolední promítání je v tyto dny určeno
veřejnosti."Dle zájmu jsme připraveni promítat ekofilmy i o jarních prázdninách
ve čtvrtek 14. února" dodává dr. Guthová.
Za Sdružení CALLA: Vladimír Molek, tel. 7311381
Za Jihočeské matky: Jaroslava Brožová, tel. 7427091
Za společnost ROSA: dr. Zuzana Guthová, tel. 7432030
Za Hnutí Duha: Růžena Šandová, tel. 6713328