|
Rozhodnutí rozkladové komise MŽP
MINISTR ŽIVOTNÍHO PROSTŔEDÍ
Č.j.:M/100686/00
SRK/626/P-1038/00
Rozhodnutí:
Po přešetření podnětu občanského sdružení Jihočeské matky, se sídlem
Česká 13,370 01 České Budějovice, a občanského sdružení CALLA-Sdružení pro
záchranu prostředí, se sídlem Fráni Šrámka 35, 370 04 České Budějovice,
k přezkoumání rozhodnutí Ministerstva životního prostředí, odboru výkonu státní
správy II, ze dne 26.6.2000,č.j. 810/316/2000-Br-O 15/2000, mimi odvolací
řízení, jsem na základě návrhu zvláštní (rozkladové) komise ustavené v souladu
s ustanovením § 65 odst. 1, resp. § 61 odst. 2 zákona č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád), rozhodl
takto:
Rozhodnutí Ministerstva životního prostředí, odboru výkonu státní správy II,
ze dne 26.6.2000, č.j. 810/316/2000- Br-O 15/2000, m ě n í m podle ustanovení
§ 65 odst. 2 správního řádu tak, že jeho výrok zní: "Rozhodnutí Okresního úřadu
České Budějiovce, referátu životního životního prostředí, ze dne 15.12.1999, č.j. RŽP 9843-
1/99-246, se podle ustanovení § 59 odst. 3 ruší a věc se vrací tomuto správnímu
orgánu k novému projednání a rozhodnutí."
Odůvodnění:
Okresní úřad v Českých Budějovicích rozhodnutím ze dne 15.12.1999,
č.j. RŽP 9843-1/99-246, podle ustanovení § 12 odst. 2 zákona ČNR č. 114/1992
Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"),
vyslovil souhlas k umístění stavby golfového hřiště s 18 jamkami v lokalitě
Podskalské a Poříčské louky v k.ú. Hluboká nad Vltavou. Současně ve smyslu
ustanovení § 66 zákona stanovil podmínky pro umístění stavby, zpracování
projektové dokumentace a provádění vlastních stavebních prací a provozování
hřiště. Kromě toho také zdůraznil, že vzhladem k výskytu zvláště chráněných druhů
živočichů a rostlin je nutno v předstihu před vlastními pracemi požádat příslušný
orgán ochrany přírody o povolení výjímky ze základních podmínek ochrany zvláště
chráněných druhů živočichů a rostlin ve smyslu ustanovení § 48, § 49 a § 50
zákona
Proti tomuto rozhodnutí se účastníci řízení občanské sdružení CALLA-
Sdružení pro záchranu prostředí a občanské sdružení Jihočeské matky včas
odvolali. Poukazují zejména na to, že podmínky stanovené v rozhodnutí svědčí
o nedostatečně zpracovaném projektu jakožto výchozím podkladu pro biologické
hodnocení a prakticky znamenají nereálnost výstavby golfového hřiště. Požadují,
aby v rámci programu péče o krajinu byla v předmětné lokalitě realizována
ekologicky a krajinářsky optimální varianta.
Ministerstvo životního prostředí, odbor výkonu státní správy II (dále jen
"ministerstvo"), rozhodnutím ze dne 26.6.2000, č.j. 810/316/2000-Br-O 15/2000,
změnilo výrok prvostupňového správního rozhodnutí tak, že podle ustanovení § 66
zákona nově formulovalo podmínky k umístění stavby a proovzování golfového
hřiště takto:
- Hrací dráhy budou vedeny tak, aby nekolidoval s existujícími solitery, skupinami stromů a souvislými porosty (lesíky). V případě památných stromů (§ 46 zákona) nebudou hrací dráhy vedeny v menší vzdálenosti než 5 metrů od hranic jejich pásem.
- V souladu se závěry biologického hodnocení zpracovaného Biologickou fakultou Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích bude z návrhu vypuštěno uvažované využití žluťuchové louky, tedy květnaté louky s výskytem prstnatce májového, ležící v západní části Poříčské louky.
- Pískové překážky (bunkry) a vodní překážky (jezírka) budou umístěny mimo hlavvní pohledové osy zámku Hluboká.
- Do prostoru Podskalské a Poříčské louky nebudou umísťovány žádné nové stavby (budovy klubu, provozní objekty, parkoviště apod.) narušující volné prostory klidných lučních partií v kontrastu s vysokými kulisami stromových skupin a soliterů nebo opticky narušující komponované průhledy na okolní architektonické dominanty.
- Odvodnění systematickou drenáží bude řešeno v prostorech odpadlišť a jamkovišť a v nutných případech v prostorech hracích drah a to tak. aby drenážní vody nebyly odváděny přímo na lokalitu Poříčské a Podskalské louky.
- Zdrojem závlahové vody nebude podzemní voda čerpaná z prostoru Podskalské a Poříčské louky.
- Rozvody závlahové vody a elektřiny budou řešeny podpovrchově, přičemž výkopy pro jejich uložení budou trasovány tak, aby nedošlo k poškození kořenových szstémů stávající stromové zeleně.
- Investor, resp. provozovatel golfového hřiště, bude zajišťovat péči o mimolesní zeleň nacházející se na ploše golfového hřiště, a to na základě podrobného plánu péče odsouhlaseného příslušným orgánem ochrany přírody. Součástí plánu bude i návrh dlouhodobé perspektivity ochrany stávajících skupin stromů a soliterů vycházejících z původního záměru rozvržení parku. V plánu je nutno uvažovat s likvidací sklizené biomasy mimo lokalitu Poříčské a Podskalské louky.
- Investor, resp. provozovatel golfového hřiště, zabezpečí monitoring stavu a kvality podzemních vod z hlediska výšky hladiny, obsahu živin v průsakových vodách a reziduí chemických přípravků použitých ke hnojení a chemické údržbě a ochraně trávních porostů golfového hřiště
- Před zahájením stavebních prací budou vytyčeny všechny vpředu uvedené zájmové plochy a s jejich lokalizací a průběhem budou seznámeni všichni dodavatelé prací.
Dále ve výroku stanovilo, že návrh monitoringu, plán péče o zeleň
a koordinační situace zpracovaná v měřítku 1 : 2000 se zákresem existujících
chráněných stromů, skupin a ostatní zeleně, vodotečí, stávající cestní sítě, hracích
drah včetně jejich jednotlivých prvků a rozvodů vody a elektřiny budou nedílnou
součástí projektové dokumentace k povolení stavby a dokumentace bude
v předstihu před zahájením stavebního řízení předložena RŽP OkÚ v Českých
Budějovicích k posouzení.
V odůvodnění svého rozhodnutí ministersvo vyslovilo názor, že žádný
z odborných posudků, které byly podkladem rozhodnutí (tj. zejm. "Biologické
hodnocení" zpracované Jihočeskou univerzitou a "Posouzení krajinného rázu"
zpracované Ústavem urbanizmu fakulty architektury ČVUT), umístění golfového
hřiště do předmětné lokality jednoznačně nevylučuje. Zdůrazňuje, že podmínky
stanovené v prvostupňovém rozhodnutí však neodpovídají ustanovení § 66 zákona.
Proto zásadně přepracovalo znění podmínek, aby odpovídalo zákonu, závěrům
odborníkům podílejících se na zpracování biologického a komplexního hodnocení
a aby nezasahovalo do kompetencí jiných správních orgánů. Ministerstvo je toho
názoru, že uložit investorovi přepracovat návrh, aniž by byly určeny limitující
podmínky, by mohlo vést k tomu, že by investor zvolil takový způsob řešení, který
by opět nevyhověl požadavkům na zákonem stanovenou úroveň ochrany zájmů
přírody v dané lokalitě.
Dopisem ze dne 7.7.2000 a ze dbe 20.7.2000 podala občanská sdružení
CALLA-Sdružení pro záchranu prostředí (dále jen "občanské sdružení CALLA")
a Jihočeské matky podnět k přezkoumání citovaného rozhodnutí ministerstva mimo
odvolací řízení.
Občanské sdružení CALLA v podnětu mj. namítá, že odvolací správní orgán
neakceptoval nejen odborná stanoviska Agentury ochrany přírody a krajiny,
středisko České Budějovice, a Památkového ústavu v Českých Budějiovicích, ale
nebral v potaz ani nezávislý posudek Ústavu urbanizmu fakulty architektury ČVUT
v Praze. Je toho názoru, že odvolací správní orgán svým rozhodnutím nezaujal
stanovisko orgánu státní správy, nýbrž stanovil investorovi podmínky, respektive
mu pomohl vytvořit "nový projekt", což mu zákon neukládá, ani neumožňuje.
V podnětu se občanské sdružení CALLA dovolává stanoviska zpracovatele
hodnocení vlivu předmětné stavby na krajinný ráz doc.Ing.arch. Ivana Vorla, CSc.,
které přikládá. V tomto stanovisku se mj. uvádí, že dokumentace předložená
investorem k územnímu řízení neposkytuje dostatečné informace o záměru výstavby
a neodpovídá běžnému standardu dokumentace pro územní řízení. Upozorňuje na
skutečnost, že při rozhodování podle § 12 zákona není žádná potřebná
dokumentace požadována, a tudíž není dleč eho podmínky stanovit. Konstatuje, že
odvolací orgán se tak dostává do polohy vlastní tvorby, což mu zákon neumožňuje.
Napadá zejména podmínku č.4 a 5 druhostupňového rozhodnutí a shrnuje, že
podmínky stanovené odvolacím orgánem na jedné straně překračující jeho pravomoc,
neboť řeší otázky, které nejsou součástí dokumentace, a na druhé straně
dostatečně nestanovuje podmínky, které by zajišťovaly zájmy ochrany přírody
chráněné zákonem
Občanské sdružení Jihočeské matky v podnětu (nazvaném rozklad) namítá
zejména, že stanovené podmínky jsou prakticky nerealizovatelné, neboť předložený
projekt je v mnoha ohledech s těmito podmínkami v rozporu a že dodržování
podmínek je nekontrolovatelné. Je toho názoru, že byly nedostatečně zohledněny
námitky odborných pracovišť ochrany přírody a ochrany kulturního dědictví
a vyslovuje obavu, že po vydání územního rozhodnutí už správní orgány nebudou
schopny kontrolovat, zda jimi stanovené podmínky jsou dodržovány.
Podnět byl předložen k posouzení mé zvláštní (rozkladové) komisi. Na podkladě
jejího návrhu jsem dospěl k závěru, že v daném případě je třeba podnětem
napadené rozhodnutí změnit, neboť bylo vydáno v rozporu se zákonem.
Porušení zákona spatřuji především v tom, že odvolací správní orgán svým
rozhodnutím zásadně změnil podmínky udělého souhlasu, čímž omezil účastníky
řízení v jejich právu vyjádřit se věci, které zakotvuje ustanovení § 33 správního
řádu. Obsahem tohoto zákonného oprávnění je možnost vyjáddřit se před vydáním
rozhodnutí k jeho podkladu i ke způsobu jeho zjišťení, popřípadě navrhnout
doplnění.Na tomto právu byli účastníci zkráceni, nemohli využít řádného
opravného prostředku a byli tak postaveni do situace, že mohli dát toliko ponět
k přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací řízení, v jehož rámci je však možno
přezkoumat toliko zákonnost rozhodnutí, tedy stránku právní, nikoli však věcnou.
Kromě toho je nesporné, že správní orgán 2. stupně v rozporu s ustanovením
§ 3 odst.4, § 32 odst. 1, § 34 a 46 správního řádu nevycházel z přesně a úplně
zjištěného a skutkového stavu, neboť podmínky, které svým rozhodnutím pro
realizeci stavby stanovil, jsou v mnoha ohledech nejasné a neurčité. Z rozhodnutí
není ani zřejmé, ke kterým konkrétním pozemkům se podmínky vztahují. V tomto
smyslu je třeba přisvědčit námitkám podnětu, že stanovené podmínky na jedné straně
nedostatečně zajišťují zákonné zájmy ochrany přírody a na straně druhé některé
z nich zcela nadbytečně řeší i otázky, které překračují předmět řízení v dané věci.
Rovněž tak je důvodná i námitka, že podmínky souhlasu se stavbou nelze stanovit,
aniž by byla předložena nezbytná dokumentace.
Obavy občanského sdružení Jihočeské matky týkající se nerealizovatelnosti
či nekontrolovatelnosti podmínek stanovených v rozhodnutí o souhlasu se stavbou
nesdílím, neboť jsou neodůvoděné. V tomto ohledu má stěženější význam především
ustanovení § 126 stavebního zákona, podle něhož, dotýká-li se řízení podle
stavebního zákona zájmů chráněných zvláštními předpisy, rozhodne stavební úřad
jen v dohodě, popřípadě se souhlasem orgánu státní správy, který chráněné zájmy
hájí (dotčený orgán státní správy). Tento orgán je oprávněn svůj souhlas vázat na splnění podmínek stanovených ve svém rozhodnutí v souladu se zvláštním
zákonem, tedy v daném případě zákonem o ochraně přírody a krajiny. Nedostatek
souhlasu, popř. nerespektování podmínek stanovených orgánem ochrany přírody
v jeho rozhodnutí, znemožňuje vydání rozhodnutí podle stavebního zákona.
Ustanovení § 66 odst. 1 stavebního zákona výslovně zakotvuje, že
ve stavebním povolení stavební úřad zabezpečí stanovenými podmínkami mj. též
dodržení požadavků dotčených orgánů státní správy, především i vyloučení nebo
omezení negativních ůčinků stavby a jejího užívání na životní prostředí. Stanovisko
orgánu ochrany přírody má pro rozhodování ve všech fázích řízení podle stavebního
zákona zásadní význam. Jde o stanovisko "neopomenutelného dotčeného orgánu".
Závěrem shrnuji, že vady napadeného rozhodnutí jsou takového charakteru,
že je nelze odstranit jinak než v rámci projednání a rozhodnutí věci
na prvním stupni. Při tom bude nezbytné, aby investor v tomto řízení doplnil svoji
žádost přesnou specifikací investičního záměru a předložením příslušných
podkladových materiálů. Na tomto základě bude pak nepochybně možno nalézt
takové řešení, které záměry žadatele uspokojí a přitom bude potřebnou měrou
respektovat zájmy ochrany přírody v předmětné lokalitě. Rozhodl jsem proto tak,
jak je uvedeno ve výroku.
Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat (podat rozklad).
V Praze 6.10.2000
RNDr.Miloš Kužvart, ministr životního prostředí
nahoru
|