| 
 | Ombudsman - Závěrečná zpráva	
	
		|  |     V Brně dne 2. září 2002Sp. zn.: 1616/2002/VOP/JC
 
 
 
 
 Závěrečná zpráva
 
 ve věci podnětu občanského sdružení Ekologický právní servis týkajícího se
 realizace záměru golfového hřiště v k.ú. Hluboká nad Vltavou
 
 
 A
 
 Dne 24. dubna 2002 jsem na základě podání občanského sdružení Ekologický právní 
servis (dále též "sdružení"), Tábor, Kostnická 1324, zahájil šetření ve věci 
jeho stížnosti na postup správních orgánů při realizaci záměru na zřízení 
golfového hřiště v lokalitě tzv. Poříčské a Podskalské louky v katastrálním 
území Hluboká nad Vltavou.
 
 B
 
 Sdružení ve svém podnětu namítlo, že v důsledku pochybení správních orgánů, 
zejména stavebního úřadu Městského úřadu Hluboká nad Vltavou (dále též "stavební 
úřad") a referátu regionálního rozvoje a referátu životního prostředí Okresního 
úřadu v Českých Budějovicích (dále též OkÚ-RRR a OkÚ-RŽP) bylo ve zmíněné 
lokalitě v katastrálním území Hluboká nad Vltavou zřízení cvičné 9jamkové 
golfové hřiště a provedeny terénní úpravy, které fakticky znamenají zahájení 
realizace mistrovského 18jamkového golfového hřiště.
 
 Sdružení poukazuje na to, že stavební úřad vedl územní řízení o využití území 
pro 18jamkové golfové hřiště, přičemž aniž by zmíněné územní řízení ukončil, 
zahájil územní řízení a vydal územní rozhodnutí o využití území pro terénní 
úpravy a dále zahájil územní řízení a vydal územní rozhodnutí o využití území 
pro 9jamkové golfové hřiště. Dle sdružení stavební úřad uvedeným postupem 
porušil zásadu litispendence (tzv. překážky řízení zahájeného).
 
 Sdružení také zmiňuje, že "povolené" terénní úpravy odpovídají terénním úpravám, 
které by bylo nutné provést pro realizaci záměru golfového hřiště. Investor tak 
prostřednictvím stavebním úřadem vydaných územních rozhodnutí získal potřebná 
správní rozhodnutí pro realizaci svého záměru golfového hřiště, přestože v 
původně vedeném řízení ve věci využití území pro 18jamkové golfové hřiště nikdy 
nebylo vydáno pravomocné územní rozhodnutí a nakonec došlo rozhodnutím 
stavebního úřadu ze dne 11. 12. 2001 k jeho zastavení. Porovnáním výroku 
územního rozhodnutí o využití území pro terénní úpravy ze dne 9. 8. 2000 a 
územního rozhodnutí o využití pro 9jamkové golfové hřiště ze dne 4. 1. 2001 lze 
navíc zjistit, že stavební úřad na části týchž parcel "povolil jak terénní 
úpravy, tak i 9jamkové golfové hřiště.
 
 Ze strany sdružení je dále namítáno porušení ustanovení § 70 odst. 2 zákona o 
ochraně přírody a krajiny týkajícího se účastenství občanských sdružení ve 
správních řízeních, a to ze strany stavebního úřadu, potažmo i okresního a 
krajského úřadu.
 
 
 C
 
 
 V rámci zahájeného šetření jsem si dne 24. 4. 2002 vyžádal stanovisko Krajského 
úřadu Jihočeského kraje, k němuž si sdružení, dle svého sdělení, podalo stížnost 
na přezkoumání postupu Okresního úřadu v Českých Budějovicích, referátu 
regionálního rozvoje, při posuzování podnětu k přezkoumání rozhodnutí stavebního 
úřadu mimo odvolací řízení. Dne 13. 6. 2002 provedli pracovníci Kanceláře 
veřejné ochránce práv šetření přímo u Městského úřadu v Hluboké nad Vltavou. 
Následně byl dopisem ze dne 21. 6. 2002 požádán Okresní úřad v Českých 
Budějovicích o zaslání svého stanoviska a dalších relevantních písemností 
vydaných referátem životního prostředí.
 
 D
 
 Zákon o veřejném ochránci práv mi ukládá povinnost působit k ochraně osob před 
jednáním úřadů a dalších institucí uvedených v tomto zákoně, pokud je v rozporu 
s právem, neodpovídá principům demokratického právní státu a dobré správy, jakož 
i před jejich nečinností, a tím přispívat k ochraně práv a svobod.
 
 Na úvod bych zdůraznil, že mi jako veřejnému ochránci práv nepříslušelo 
hodnotit, jakým způsobem mají být pozemky Podskalské a Poříčské louky využity. 
To, zda umístění golfového hřiště v dané lokalitě je z hlediska zákonem 
chráněných veřejných zájmů přípustné, je plně záležitostí správního uvážení k 
tomu odborně vybavených správních orgánů, do jejichž působnosti ochrana těchto 
veřejných zájmů náleží. Mojí povinností bylo přezkoumat, zda postupy orgánů 
státní správy v dané věci vykazují soulad se zákony a principy právního státu a 
dobré správy. Po seznámení s materiály dokumentujícími vývoj celé kauzy nemohu 
než konstatovat, že tomu tak nebylo.
 
 Zabýval jsem se zejména tím, že byl naplněn ze strany stavebního úřadu resp. 
tzv. dotčených orgánů státní správy, smysl právní úpravy rozhodování o využití 
území, který spočívá v komplexním zhodnocení možnosti umístění konkrétního 
záměru v jeho navržené podobě v konkrétní lokalitě. Nezbytnost komplexního 
posouzení každého záměru je vyjádřena v § 37 stavebního zákona, kde se stanoví, 
že stavební úřad posoudí návrh na vydání územního rozhodnutí především z 
hlediska péče o životní prostředí a potřeby požadovaného opatření v území a jeho 
důsledků. Dále stavební úřad přezkoumá soulad návrhu s územně plánovací 
dokumentací, posoudí, zda vyhovuje obecným technickým požadavkům na výstavbu a 
požadavkům zvláštních předpisů, pokud posouzení nepřísluší přímo spolupůsobícím 
správním orgánům. Dle § 126 stavebního zákona dotýká-li se některé řízení vedené 
podle stavebního zákona zájmů chráněných zvláštními předpisy, rozhodne stavební 
úřad jen v dohodě, popřípadě se souhlasem orgánů státní správy, který chráněné 
zájmy hájí. Ze stavebního zákona tedy vyplývají pro postup stavebního úřadu také 
dvě velmi důležitá pravidla. Ze prvé stavební úřad musí mít v řízení shromážděn 
dostatek podkladů, aby jak on sám, tak i dotčené orgány správní správy mohly 
záměr komplexně vyhodnotit (pokud tomu tak není, je povinen vyzvat investora k 
doplnění návrhu), a za druhé, stavební úřad může rozhodnout jen v součinnosti s 
dotčenými orgány státní správy, tedy jejich stanoviska a rozhodnutí musí být v 
řízení doložena, bez nich není oprávněn rozhodnout. Jak níž popsáno, tato 
pravidla stavební úřad nerespektoval.
 
 Stavební úřady I. i II. stupně od počátku jednoznačně nevymezily, zda při 
realizaci záměru golfového hřiště půjde ve smyslu stavebního zákona o stavbu či 
výlučně o provedení terénních úprav. Vyjasnění této otázky má přitom zásadní 
vliv na způsob projednávání celého záměru podle stavebního zákona. Chybí rovněž 
posouzení vodohospodářským orgánem podle vodního zákona, což je především 
pochybením Okresního úřadu v Českých Budějovicích, referátu životního prostředí, 
jakožto příslušného vodohospodářského orgánu. Poukázat možno i na závažné 
nedostatky v dokumentaci celého záměru ze strany investora (záležitost přesné 
specifikace záměru), na něž bylo, a doposud je, účastníky řízení i dotčenými 
orgány státní správy upozorňováno (viz např. rozhodnutí Ministerstva životního 
prostředí ze dne 27. 8. 2001 čj. 510/1098/01-O-672/2001), a které nesvědčí o 
právě poctivém přístupu stavebníka k projednání záměru. V tomto směru bylo 
povinností stavebního úřadu zjednat účinnou nápravu.
 
 Územní rozhodnutí na 18jamkové golfové hřiště ze dne 15. 9. 2000 vydané 
stavebním úřadem Městského úřadu v Hluboké nad Vltavou bylo na základě odvolání 
účastníků řízení, občanského sdružení Jihočeské matky a Sdružení pro záchranu 
prostředí Calla, zrušeno rozhodnutím Okresního úřadu v Českých Budějovicích, 
referátu regionálního rozvoje, ze dne 12. 12. 2000 a věc byla vrácena k nového 
projednání stavebnímu úřadu. Podíváme-li se na toto územní rozhodnutí ze dne 15. 
9. 2000 i na odvolací rozhodnutí ze dne 12. 12. 2000, zjistíme, že se zde 
pracuje s pojmem "stavba" golfového hřiště s 18 jamkami (a že měla obsahovat 
golfové hřiště s 18 drahami, cvičné hřiště s 9 jamkami, rozvody zavlažovací 
vody, pískové a vodní překážky). V podmínkách prvoinstančního rozhodnutí se 
výslovně uvádí, že bude vypracována projektová dokumentaci terénních úprav a 
zavlažovacího vodovodu a požádáno o jejich povolení. V odvolacím rozhodnutí OkÚ-RRR, 
kterým byla věc vrácena prvoinstančnímu orgánu, se potom jednoznačně stanoví 
mimo jiné, že je třeba záměr projednat s vodohospodářských orgánem a v územním 
rozhodnutí stanovit podmínky pro projektování stavby, a dále i to, že je třeba 
doložit návrh příslušnými pravomocnými rozhodnutími dle zákona č. 114/1992 Sb. 
Tyto požadavky nebyly naplněny a řízení zůstalo dlouhodobě neukončeno (stavební 
úřad rozhodl o zastavení územního řízení teprve svým rozhodnutím ze dne 11. 12. 
2001, které nabylo právní moci dne 5. 1. 2002).
 
 Stavební úřad Městského úřadu v Hluboké nad Vltavou nicméně již v době, kdy 
běželo územní řízení ve věci výstavby 18jamkového golfového hřiště současně vedl 
územní řízení o využití téhož území pro účel "terénní úpravy Podskalská a 
Poříčská louka, na základě návrhu Ing. Josefa Půra ze dne 23. 6. 2000 a toto 
řízení ukončil vydáním rozhodnutí ze dne 9. 8. 2000 o využití území pro shora 
citovaný účel (prvoinstanční územní rozhodnutí na stavbu 18jamkového golfového 
hřiště bylo vydáno dne 15. 9. 2000). Stanovil přitom, že dle § 71 odst. 1 
stavebního zákona upouští od vydání povolení terénních úprav, a to vzhledem k 
tomu, že se jimi nemění podstatně vzhled prostředí a odtokové poměry, jsou 
technicky jednoduché a ve vztahu k okolí bezkonfliktní. Občanským sdružením, 
která uplatnila u stavebního úřadu generální žádost o poskytování informací o 
zahajovaných řízeních, v nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny 
(tato sdružení také na základě svého požadavku ve smyslu § 70 zákona č. 114/1992 
Sb. byla účastníky územního řízení ve věci výstavby 18jamkového golfového 
hřiště), nebylo zahájení řízení vůbec oznámeno.
 
 Je v rozporu s požadavkem právní jistoty, aby probíhala souběžně územní řízení 
týkající se téhož území, když jeden z návrhů na vydání územního rozhodnutí 
vylučuje návrh druhý (terénní úpravy za účelem zkvalitnění lučního porostu a 
18jamkové golfové hřiště vyžadující naopak odnětí půdy ze zemědělského půdního 
fondu). V každém územním řízení je nutno především doložit oprávnění 
navrhovatele záměr na daném pozemku uskutečnit. Proto pokud u 18jamkového hřiště 
byla navrhovatelem Hluboká Invest, a.s., musela mít logicky souhlas vlastníka 
pozemků, tj. Ing. Půra. V takovém případě by ovšem návrh Ing. Půra na vydání 
rozhodnutí o využití území pro účel "terénní úpravy Podskalská a Poříčská louka" 
nutně zpochybnil jeho předchozí souhlas společnosti Hluboká Invest, a.s. Tento 
nesoulad měl být stavebním úřadem bez prodlení vyřešen (tento závěr ostatně 
učinil i Krajský úřad Jihočeského kraje ve svém stanovisku ze dne 29. 4. 2002 čj. 
21/2002 (OREG/373,379/02 - viz str. č. 3 závěr čtvrtého odstavce) a do doby, než 
se tak stane, nemělo být v územním řízení pro účel terénních úprav pokračováno a 
už vůbec nemělo být vydáváno rozhodnutí.
 
 V dokumentaci pro územní řízení na terénní úpravy Podskalská a Poříčská louka 
jsou terénní úpravy popsány jako zemní práce, jež souvisejí ze zlepšením kultur 
travních porostů a spočívají v úpravě podloží do max. hloubky 50 cm s novou 
skladbou vrstev v podobě travní povrch, humus a drenážní vrstvy, tj. písek a 
štěrk. Součástí prací dle dokumentace se konstatuje, že navržené práce povedou 
ke zlepšení půdní struktury a ke zkvalitnění lučního porostu tak, aby mohl 
poskytovat odpovídající výnos.
 
 Dle § 38 odst. 1 psím. e) zákona č. 138/1973 Sb., o vodách, platného v době 
projednávání záměru (jakož i podle jej nahradivšího zákona č. 254/2001 Sb., o 
vodách), stavby k zavlažování a odvodňování pozemků se (bez ohledu na svůj 
rozsah) považují za vodohospodářská díla. Ve smyslu § 9 cit. zákona k jejich 
zřízení, změnám či zrušení je zapotřebí povolení vodohospodářského orgánu, 
jakožto speciálního stavebního úřadu (§ 120 stavebního zákona). Provedené 
odvodnění na pozemcích Podskalské a Poříčského louky, tj. instalace 
podpovrchových drénů pro odvod vody ze zamokřených lokalit do stávajících 
povrchových stok, je tedy až do současnosti nepovolenou stavbou. Obecnému 
stavebnímu úřadu nepřísluší vodohospodářské dílo povolovat, od vydání povolení 
vodohospodářského díla nelze také upustit. Pokud tak učinil stavební úřad, 
jednal protiprávně. Povolení dle § 90 zákona o vodách měl vydat Okresní úřad v 
Českých Budějovicích, referát životního prostředí, resp. měl upozornit, že 
investor je povinen o toto povolení požádat již ve svém vyjádření k záměru 
terénních úprav. Komplexní vyjádření k záměru z hlediska vodohospodářského bylo 
nezbytné tím spíče, že v lokalitě Podskalské a Poříčské louky byly meliorační 
(odvodňovací) systémy již v minulosti realizovány, navíc vzhledem k blízkosti 
vodního toku Vltava a spojitosti vodních poměrů lokality s tímto vodním tokem 
mohla v úvahu přicházet i nutno opatřit si souhlas vodohospodářského orgánu dle 
§ 13 odst. 1 písm. e) zákona č. 138/1973 Sb., o vodách (souhlas ke stavbám, 
resp. zemním pracím v zátopových územích).
 
 Jako podklad pro územní rozhodnutí na terénní úpravy Podskalská a Poříčská louka 
ze dne 9. 8. 2000 bylo, jak z rozhodnutí vyplývá, opatřeno pouze vyjádření OkÚ-RŽP 
ze dne 10. 7. 2000 čj. 6185/2000-246-Za. V něm se uvádí, že referát životního 
prostředí nemá námitek k popsaným terénním úpravám. OkÚ-RŽP nicméně upozorňuje, 
že jsou přerušena správní řízení vedená OkÚ-RŽP a Ministerstvem životního 
prostředí, jako orgány ochrany přírody, k udělení výjimek z ochranných podmínek 
zvláště chráněných druhů živočichů, kteří se podle výsledků zpracovaného 
biologického hodnocení nalézají na lokalitě Poříčské louky. Lze tedy vysledovat, 
že potencionálně mohly být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny a přímo orgán 
ochrany přírody na tuto skutečnost stavební úřad upozornil. Žádná výjimka ovšem 
není v řízení dokladována, chybí též jakékoli vyjádření Ministerstva životního 
prostředí, jako dotčeného správního orgánu, což je v rozporu s § 126 stavebního 
zákona. V situaci, kdy občanská sdružení měla podánu ke stavebnímu úřadu 
generální žádost o poskytování informace o zahajovaných řízeních, při nichž 
mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny chráněné podle zákona č. 
114/1992 Sb., lze spatřovat v jejich neinformování porušení zákona. Samotný 
referát životního prostředí ve svém vyjádření ze dne 10. 7. 2000 dále 
upozorňuje, že parcely, na nichž jsou terénní úpravy plánovány, jsou součástí 
uvažovaného golfového hřiště, a je proto třeba "zajistit, aby navrhovaná úprava 
nebyla v rozporu s chystaným projektem golfového hřiště". OkÚ-RŽP tím tedy 
stavebnímu úřadu připomíná, že jsou zde dva vzájemně si konkurující záměry, tj. 
terénní úpravy za účelem zkvalitnění lučního porostu a 18jamkové golfové hřiště 
vyžadující naopak odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu (souhlas s trvalým 
odnětím zemědělské půdy o výměře 67,9091 ha pro výstavbu 18jamkového golfového 
hřiště v k.ú. Hluboká nad Vltavou byl vydán Ministerstvem životního prostředí 
již dne 31. 5. 2000). Stavební úřad se i přes toto upozornění tímto rozporem 
vůbec nezabýval. Nezákonnému postupu se nevyhnul ani OkÚ-RŽP, když v závěru 
svého vyjádření uvádí, že není důvodu k postupu dle § 70 zákona č. 114/1992 Sb. 
a k účasti referátu životního prostředí, jako orgánu ochrany přírody, v územním 
řízení vedeném stavebním úřadem. Dle platných právních předpisů OkÚ-RŽP vůbec 
nepřísluší řešit otázku účastenství v řízení vedeném stavebním úřadem.
 
 Zcela chybí stanovisko orgánu ochrany přírody (dle § 76 odst. 2 písm. d/ zákona 
č. 114/1992 Sb., pověřený obecní úřad) z hlediska možného vlivu terénních úprav 
na památné stromy nacházející se v předmětné lokalitě. Ve vydaném rozhodnutí 
stavební úřad stanovil podmínku, že "úpravy budou provedeny tak, aby 
nezasahovaly do vzdálenosti menší než 5 m od hranice ochranných pásem památných 
stromů". Tato podmínka nebyla při provádění terénních úprav nejméně v jednom 
případě respektována, dokonce došlo i přímo k porušení § 46 odst. 3 zákona č. 
114/1992 Sb., když bylo terénními úpravami zasaženo do ochranného pásma 
památného stromu. Dokládá to znalecký posudek Doc. Ing. Pavla Rohona Csc., ze 
dne 15. 3. 2002, kde se na str. 2 ve druhém odstavci konstatuje, že u stromu, 
který je označován jako č. 34, bylo terénními úpravami porušeno ochranné pásmo. 
Znalec zřejmě z neznalosti právní úpravy o porušení zákona pochybuje, když 
uvádí, že se v tomto případě jedná prakticky o souš, proto nelze mluvit o stromu 
jako takovém. Z povahy předmětu ochrany, kterým jsou památné stromy, nicméně 
vyplývá, že z hlediska časového se ochrana vztahuje na všechna vývojová stadia 
památného stromu. nelze proto dovodit, že d "odumřením" památného stromu došlo 
automaticky k zániku zvláštní ochrany. Znamená to, že po celou dobu fyzické 
existence památného stromu (byť s biologicky vyhaslými funkcemi) je nutné 
respektovat podmínky vyhlášené ochrany až do doby, kdy nebude předepsaným 
způsobem ochrana event. zrušena (viz Pekárek, M. aj.: Zákon o ochraně přírody a 
krajiny a předpisy související. Komentované znění. Brno: Masarykova univerzita 
2000). Připomínám, že v případě nedovolených aktivit v rámci ochranného pásma 
památného stromu nastupují odpovědnostní následky pro toho, kdo se těchto 
porušení dopustil (§ 86 zákona č. 114/1992 Sb. stanovící povinnosti při 
odstraňování následků neoprávněných zásahů, resp. § 87 odst. 1 a § 88 odst. 1 
zákona č. 114/1992 Sb. upravující pokuty - jedná se o působnost pověřeného 
obecního úřadu).
 
 Ačkoliv bylo stavebním úřadem v Hluboké nad Vltavou dne 15. 9. 2000 vydáno 
společnosti Hluboká Invest, a.s., zastoupené MANE ENGINEERING, s.r.o., územní 
rozhodnutí na 18jamkové golfové hřiště na pozemcích parc. č. 1330/1, 1424/1, 
1424/2, 1424/15, 1424/20 a 1424/21 v k.ú. Hluboká nad Vltavou (jeho součástí 
mělo být cvičné 9jamkové hřiště) a toto rozhodnutí bylo napadeno odvoláním, bylo 
stavebním úřadem na základě návrhu společnosti Hluboká Invest, a.s., zastoupené 
MANE ENGINEERING, s.r.o. ze dne 24. 10. 2000 na vydání územního rozhodnutí o 
využití území pro účel "9jamkové golfové hřiště na pozemcích parc. č. 1424/1, 
1424/19 a 1424/21 v k.ú. Hluboká nad Vltavou "vedeno další územní řízení ve 
věci. Zahájení řízení nebylo opětovně občanským sdružením oznámeno. Za dané 
situace, kdy již probíhalo územní řízení na 18jamkové golfové hřiště, které 
nebylo ukončeno, nemohl již tentýž správní orgán zahájit a vést další řízení ve 
věci totožných účastníků s totožným předmětem řízením, neboť zahájení takového 
řízení a vydání rozhodnutí bránila překážka litispendence, tj. překážka 
zahájeného řízení. Přesto stavební úřad dne 4. 1. 2001 vydal rozhodnutí o 
využití území pro účel 9jamkové golfové hřiště na pozemcích parc. č. 1424/1, 
1424/19 a 1424/21 v k.ú. Hluboká nad Vltavou. V souvislosti s tímto rozhodnutí 
vyžadujícím odnětí ze zemědělského půdního fondu lze navíc poznamenat, že na 
pozemcích parc. č. 1424/1 a 1424/21 byly předchozím územním rozhodnutím ze dne 
9. 8. 2000 povoleny terénní úpravy za účelem zkvalitnění lučního porostu tak, 
aby mohl poskytovat odpovídající výnos.
 
 Pokud jde o podkladová rozhodnutí a stanoviska pro vydání rozhodnutí o využití 
území pro účel 9jamkové golfové hřiště, je v rozhodnutí zmiňováno vyjádření OkÚ-RŽP 
ze dne 7. 11. 2000 a 6. 12. 2000, dále souhlas OkÚ-RŽP s odnětím ze zemědělského 
půdního fondu ze dne 12. 12. 2000 a výjimka Městského úřadu Hluboká nad Vltavou 
z OTP ze dne 20. 12. 2000.
 
 Ve sdělení ze dne 7. 11. 2000 OkÚ-RŽP konstatuje (po konzultaci problematiky 
odnětí s Ministerstvem životního prostředí), že bude třeba, aby investor záměru 
9jamkového hřiště požádal orgán, který vydával souhlas s trvalým odnětím 
zemědělské půdy ze ZPF pro stavbu 18jamkového golfového hřiště, tj. Ministerstvo 
životního prostředí, o vydání změny souhlasu ve věci vynětí parcel ze ZPF. 
Nicméně žádné takové rozhodnutí spisový materiál neobsahuje, nachází se v něm 
namísto toho nový souhlas k odnětí pro 9jamkové hřiště vydaný OkÚ-RŽP.
 
 Ze stanoviska ze dne 7. 11. 2000 dále vyplývá, že OkÚ-RŽP patrně neměl k 
dispozici zcela jasný a konkretizovaný záměr investora. Nasvědčují tomu alespoň 
jeho formulace, mj. "pokud se týká stanoviska orgánu ochrany přírody referátu 
životního prostředí k záměru, lze říci, že ke zřízení devíti jamek bez terénních 
a vodohospodářských úprav, dosetí a dílčí druhové obměně vysévaných travin při 
zachování stávající výměry travního porostu a nedotčení tzv. žluťuchové louky by 
neměly být zásadní námitky", resp. "plošky mokřadů při jižní straně zájmové 
plochy a SZ rybníka (po stranách vodoteče), zejména významný biotop d) snad 
nejsou (bylo by lépe, aby nebyly) záměrem dotčeny (kompetence pověřeného OÚ 
Hluboká nad Vltavou)". OkÚ-RŽP dále ve svém sdělení ze dne 7. 11. 2000 
doporučuje vyžádat k záměru stanovisko zpracovatele plánu lokálního územního 
systému ekologické stability. V rozhodnutí o využití území pro účel 9jamkového 
golfového hřiště není takové stanovisko zmiňováno, stejně tak nelze vysledovat 
stanovisko pověřeného OÚ Hluboká jako orgánu ochrany přírody. Přestože jde o 
lokalitu Poříčské louky, na níž se podle zpracovaného biologického hodnocení 
mají nacházet také zvláště chráněné druhy a k případnému zásahu do jejich 
prostředí by bylo nezbytné udělení výjimek OkÚ-RŽP, resp. Ministerstvem 
životního prostředí, jakékoli vyjádření ministerstva k záměru využití území pro 
9jamkové golfové hřiště chybí.
 
 Ve stanovisku ze dne 6. 12. 2000 označeném jako "Vyjádření orgánu ochrany 
přírody k územnímu řízení ve věci změny využití území z louky na ostatní plochu 
pro devítijamkové golfové hřiště" OkÚ-RŽP, jako orgán ochrany přírody, nemá 
námitek ke změně využití území za předpokladu dodržení podmínek předchozího 
vyjádření ze dne 7. 11. 2000. Dále konstatuje, že nebude zahajovat žádné vlastní 
řízení ve smyslu zákona č. 114/1992 Sb. I ve svém stanovisku ze dne 6. 12. 2000 
OkÚ-RŽP uvádí, že není důvodu k postupu dle § 70 zákona č. 114/1992 Sb. 
(oznámení zahájeného řízení sdružením s možností jejich přihlášení do řízení). K 
tomu nezbývá než zopakovat, že OkÚ-RŽP nepřísluší otázky účastenství v územním 
řízení řešit.
 
 V současnosti stále neexistuje pravomocné rozhodnutí o udělení souhlasu k zásahu 
do krajinného rázu v souvislosti s plánovaným záměrem výstavby 18jamkového 
golfového hřiště. V dané věci bylo Ministerstvem životního prostředí rozhodnuto 
dne 24. 6. 2002 pod čj. 520/479/02 tak, že rozhodnutí OkÚ-RŽP ze dne 11. 12. 
2001 čj. RŽP 8451-1/2001-246-Za o udělení souhlasu k zásahu se ruší a věc se 
vrací k novému projednání a rozhodnutí. Svým rozhodnutím ministerstvo zavázalo 
OkÚ-RŽP k tomu, aby v dalším řízení vyjasnil otázky možného ovlivnění vodního 
režimu lokality, resp. doprovodné výstavby tzv. zázemí, bez nichž nelze 
rozhodnout. Za významnou považuji také zmínku "o rozvedení vodovodu v zemi", jež 
se objevuje na str. 6 rozhodnutí ministerstva (v části označené jako "Poznatky z 
pochůzky odvolacího orgánu v terénu"), jelikož se nikde v materiálech, které mám 
k dispozici nehovoří o tom, že by bylo toto vodohospodářské dílo speciálním 
stavebním úřadem pravomocně povoleno.
 
 Vyhodnotím-li dosavadní správní řízení ve věci a přihlédnu k tomu, že byť až 
doposud nebylo v souvislosti s výstavbou 18jamkového hřiště v lokalitě 
Podskalské a Poříčské louky (záměr měl zahrnovat golfové hřiště a 18 drahami, 
cvičné hřiště s 9 jamkami, rozvody zavlažovací vody, pískové a vodní překážky), 
vydáno rozhodnutí o souhlasu dle § 12 zákona č. 114/1992 Sb. k zásahu do 
krajinného rázu, existuje již a je v provozu, 9jamkové hřiště a jsou provedeny 
terénní úpravy a některé stavby nezbytné k provozování 18jamkového golfového 
hřiště (odvodnění, patrně i zavlažovací vodovod), vychází mi, že investor 
realizuje celý původní záměr "schůdnější" cestou projednání jeho dílčích částí 
(tj. 9jamkové golfové cvičné hřiště, terénní úpravy) bez "komplikací" v podobě 
nutnosti zajistit souhlas k zásahu do krajinného rázu, příp. výjimky z 
ochranných podmínek zvláště chráněných druhů, a bez "přitěžující" účasti 
občanských sdružení. Takový postup je v rozporu se základními principy 
demokratického právního státu i dobré správy a v souvislostech daného případu se 
rovná účelovému obcházení zákona. Je s podivem, že do věci zainteresované 
správní orgány (s výjimkou Ministerstva životního prostředí, které na nezákonné 
postupy ve svých rozhodnutích upozorňuje), včetně těch, k nimž byly podány 
opravné prostředky (Okresní úřad v Českých Budějovicích, referát regionálního 
rozvoje, Krajský úřad Jihočeského kraje), tyto postupy tolerovaly, a ani na 
další nezákonnosti, k nimž v jednotlivých řízeních docházelo (chybějící 
stanoviska, nepovolená stavba vodohospodářského díla, překážka litispendence, 
zamezení účasti sdružení v řízeních neoznámením zahájení řízení) nereflektovaly.
 
 K nápravě bude zapotřebí v prvé řadě pravomocně ukončit řízení o souhlasu k 
zásahu do krajinného rázu dle § 12 zákona č. 114/1992 Sb. Byť totiž byly 
provedené terénní úpravy deklarovány pro účel zkvalitnění lučního porostu, lze 
dovodit již z toho, že až doposud nebyl vzat zpět návrh na vydání souhlasu k 
zásahu do krajinného rázu, že investor spolu s vlastníkem pozemků trvá na 
realizaci záměru 18jamkového golfového hřiště. V řízení o souhlasu dle § 12 musí 
být proto rozhodnuto z pohledu veřejného zájmu na ochraně krajinného rázu, zda 
lze pozemky Podskalské a Poříčské louky využít pro záměr 18jamkového golfového 
hřiště a popřípadě, za jakých konkrétních podmínek. Musí být k dispozici také 
všechna další nezbytná rozhodnutí dle zákona č. 114/1992 Sb. (např. výjimky ze 
zákazů u zvláště chráněných druhů). Teprve poté je možno pravomocně ukončit 
další řízení, jež by byla k provozování 18jamkového golfového hřiště nutná podle 
stavebního zákona, tj. územní řízení (o využití území, o umístění stavby) a 
navazující stavební řízení (stavby zázemí golfového hřiště). Dále je samozřejmě 
nezbytné projednat záměr komplexně z hlediska vodoprávního a pokud jde o již 
realizovanou stavbu odvodnění (popř. i zavlažovacího vodovodu), zahájit ze 
strany speciálního stavebního úřadu řízení dle § 88 odst. 1 písm. b) stavebního 
zákona o odstranění stavby (odstranění stavby se nenařídí pouze tehdy, pokud 
stavebník prokáže, že stavba je v souladu s veřejným zájmem a jestliže stavebník 
podá žádost o její dodatečné povolení, přičemž k žádosti předloží všechny 
podklady a doklady jako k žádosti o stavební povolení). Jak již bylo zmíněno v 
souvislosti s porušením ochranného pásma památného stromu je třeba přistoupit 
rovněž k uplatnění odpovědnostních následků správními orgány.
 
 Ve světle skutečností v této Závěrečné zprávě zmíněných bude dále nutno znovu 
zvážit ze strany správních úřadů příslušných k přezkoumání pravomocných územních 
rozhodnutí ve věci (9jamkové cvičné golfové hřiště, terénní úpravy) aplikaci 
těchto institutů. Nicméně bez ohledu na platnost těchto rozhodnutí, je v 
působnosti orgánů ochrany přírody ve smyslu § 66 (resp. § 80 odst. 2) zákona č. 
114/1992 Sb. omezit nebo zastavit činnost, jež by mohla způsobit nedovolenou 
změnu obecně nebo zvláště chráněných částí přírody, popřípadě takovou činnost i 
zakázat (byť by se jednalo o činnost povolenou).
 
 O výsledku mého šetření budou vyrozuměni občanské sdružení Ekologický právní 
servis, tajemník Městského úřadu v Hluboké nad Vltavou, p. Jan Piskač, přednosta 
Okresního úřadu v Českých Budějovicích, JUDr. Josef Šíma, a vedoucí odboru 
regionálního rozvoje, územního a stavebního řízení a investic Krajského úřadu 
Jihočeského kraje, Dr. Bc. Ludvík Zíma. V souladu s ustanovením § 18 zákona č. 
349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, se správní úřad současně vyzývají, aby 
se ke zjištěním ve lhůtě 30 dnů vyjádřily a sdělily opatření k nápravě.
 
 JUDr. Otakar M o t e j l
 veřejný ochránce práv
 
 
 
   
 	
	
		|  |  nahoru	
	
	 |