| 
 | Souhlas pro golfové hřiště
Česká republika - Okresní úřad České BudějoviceReferát životního prostředí
 Značka: Vyřizuje Ing. Zacharievová: RŽP 10027/02-246-Za
 
 Mane engineering s. r.o.
 Okružní 7
 370 01 České Budějovice
 
 
Věc: Rozhodnutí ve věci umístění golfového hřiště s 18 jamkami ve smyslu ust. § 
12 zákona č. 114/1992 Sb. O ochraně přírody a krajiny , v platném znění, v 
lokalitě Podskalská a Poříčská louka, v k.ú. Hluboká nad Vltavou
 Okresní úřad České Budějovice, referát životního prostředí , jako orgán státní 
správy ochrany přírody, příslušný podle ust. § 77 zákona č. 0114/1992 Sb. O 
ochraně přírody a krajiny, v plném znění, (dále jen zákona)
 
 
Uděluje souhlas
 
Ve smyslu ustanovení §12 odst.2 zákona č. 114/1992 Sb. O ochraně přírody a 
krajiny , v platném znění, k umístění golfového hřiště v lokalitě Podskalské a 
Poříčské louky v k.ú. Hluboká nad Vltavou. Současně stanovuje tyto podmínky:
 1) V souvislosti s provozem golfového hřiště Hluboká jsou na Podskalské a 
Poříčské louce vyloučeny nové stavby, které by ovlivnily ráz krajiny a jejichž 
užívání by zvýšilo zátěž prostředí, a to včetně staveb, pro něž se nevyžaduje 
stavební povolení ani ohlášení. Jde zejména o klubovny, ubytovací, obchodní a 
stravovací zařízení a parkoviště.
 2) Nebude prováděno plošné odvodnění pozemků golfového hřiště s výjimkou 
jamkovišť a odpališť
 
 Odůvodnění:
 
 Dne 16.11.1999 zahájil zdejší správní orgán z vlastního podnětu správní řízení 
podle ust. §12 zákona k výše uvedené věci. Podkladem zásadního významu pro 
zahájení řízení bylo písemné hodnocení vlivu zamýšleného zásahu na rostliny a 
živočichy( dále jen biologického hodnocení), předložené investorem na základě 
rozhodnutí zdejšího orgánu ochrany přírody čj. 2469-2/99-246-Za ze dne 3.5.1999 
podle ust. §67 zákona. Dne 15.12.1999 byl navrhovateli udělen rozhodnutím čj. 
9843-1/246-Za souhlas s umístěním stavby podle ust.§12, odst.2 zákona. Zároveň 
byly stanoveny podmínky pro umístění hřiště podle ust. § 66 zákona. Proti tomuto 
rozhodnutí se v zákonné lhůtě odvolala občanská sdružení Calla a jihočeské 
matky. O odvolání rozhodlo MŽP ČR, odboru výkonu státní správy II, a to 
rozhodnutím čj. 810/316/2000/Br.-o15/2000 ze dne 26.6.2000. Odvolací orgán 
napadené rozhodnutí změnil dle ust. §59 odst.2 zákona č. 71/1967 Sb. O správním 
řízení v platném znění( dále jen správního řádu), a to tím způsobem, že vlastní 
souhlas zůstal zachován, ale velmi podrobné podmínky pro umístění i provoz 
golfového hřiště, se kterými investor souhlasil a za nichž byl souhlas vydán, 
byly bez jakékoli konzultace se zainteresovanými subjekty změněny. Shora 
uvedenými občanskými sdruženími byl dán podnět k přezkumu pravomocného 
rozhodnutí MŽP, odboru výkonu státní správy II, podle ust.§ 65 správního řádu, 
tedy mimo odvolací řízení. Rozkladová komise ministra ŽP došla k názoru, že 
rozhodnutí MŽP,odboru výkonu státní správy II, bylo vydáno v rozporu se zákonem. 
Z tohoto důvodu svým rozhodnutím ze dne 6.10.2000, vydaným pod 
č.j.M/100686/00SRK/626/P-1038/00, změnil rozhodnutí MŽP ČR, odboru výkonu státní 
správy II tak, že původní rozhodnutí RŽP OkÚ České Budějovice, v souladu s ust. 
§59 odst.3 správního řádu, zrušil a věc vrátil prvoinstančnímu orgánu k novému 
projednání a rozhodnutí.
 V návaznosti na toto rozhodnutí přijal zdejší orgán ochrany přírody od investora 
dne 13.11.2000 nový doplněný návrh na zahájení řízení ve věci umístění golfového 
hřiště podle ust. §12 zákona. Zdejší správní orgán oznámil dopisem č.j.11 
177/2000-246-Za ze dne 13.12.2000 zahájení správního řízení, a to s těmito 
podklady:
 
 Zadání stavby, tedy záměr investora, zpracovaný formou jednoduché projektové 
dokumentace p.Kamilem Pilátem.
 
  
  Biologické hodnocení, zpracované Jihočeskou universitou v Českých 
Budějovicích, biologickou fakultou v roce 1999.
  Biotopové mapování, zpracované Ing. Pavlem Popelou v letech 1993-94
  Plán územního systému ekologické stability (dále jen ÚSES), zpracovaný Ing. 
Popelou v roce 1999
  Vlastní spis orgánu ochrany přírody k uložení biologického hodnocení
  Souhlas vlastníka pozemků, Ing. Půra, se stavbou hřiště
  Vyjádření zpracovatele ÚSES ke stavbě hřiště
  Výpis z katastru nemovitostí
  Návrh hnojení hřiště a ošetřování pesticidy, dodáno investorem 
Současně si zdejší správní orgán vyžádal další dokumenty, a to:
 
    
    Výpis z obchodního rejstříku firem Mane engineering srov.o. a Hluboká Invest 
a.s.
    Plnou moc k zastupování pro firmu Mane engineering s.r.o. od investora
    
Souhlas Města Hluboká nad Vltavou, jakožto vlastníka části pozemků
Zákres památných stromů a jejich ochranných pásem 
 
Dne 22.2.2000 obdržel zdejší správní orgán další podklady, a to:
 
  
Golf Hluboká, posouzení vlivu stavby golfového hřiště v lokalitě Podskalská a 
Poříčská louka v k.ú. Hluboká nad Vltavou na krajinný ráz ve smyslu §12 zákona 
č. 114/1992 Sb. O ochraně přírody a krajiny, zpracovatel ČVUT v Praze, fakulta 
architektury, duben 2000
Posouzení míry vhodnosti introdukce golfového hřiště z aspektů zachování 
krajinných specifik v k.ú. Hluboká nad Vltavou, zpracovatel Architektonický 
atelier Štěpán, leden-duben 2000
Dodatek č.1 k projektu na stavbu golfového hřiště , obsahující další 
specifika, upravující podmínky stavby a provozu hřiště, zpracovatel p. Kamil 
PILÁT
 
Zdejší správní orgán rozhodnutím č.j.11 177-2/2000 -246-Za ze dne 26.2.2000 
přerušil probíhající správní řízení, a to z důvodu chybějících podkladů, které 
si již dříve vyžádal. Dne 30.3.2000, po obdržení příslušných podkladů, vydal 
rozhodnutí ve věci pod č.j.11 177-3/2000-246-Za. Tímto rozhodnutím udělil 
souhlas se stavbou hřiště podle ust.§ 12, odst.2 zákona. Proti tomuto rozhodnutí 
se odvolala občanská sdružení a rozhodlo o něm v odvolání MŽP ČR, odbor výkonu 
státní správy II rozhodnutím č.j. 510/1098/01-O 62/2001 ze dne 27.8.2001. 
Napadené rozhodnutí bylo odvolacím orgánem zrušeno s tím,že prvoinstanční orgán 
neměl správní řízení ve věci golfu znovu zahajovat, ale na základě výše 
uvedeného rozhodnutí rozkladové komise Ministra ŽP ze dne 6.102000, pokračovat v 
řízení zahájeném dne 16.11.1999. 
Zdejší správní orgán akceptuje aplikaci institutu překážky litispendence, 
nicméně je zjevné, že formulace o zahájení řízení je věcí čistě procesního 
charakteru a nemá vliv na vlastní rozhodnutí. Dále měl zdejší správní orgán 
vycházet z nedostatečného okruhu shromážděných podkladů, ale v rozsahu, který 
navrhuje odvolací orgán , by množství a stupeň podrobnosti podkladů odpovídal 
spíše řízení stavebnímu, které řízení o vlivu stavby na krajinný ráz, ve smyslu 
ust. § 12 zákona nemůže suplovat. Jde zejména o jednotlivé dílčí stavby 
podléhající stavebnímu či vodoprávnímu řízení. Dle názoru zdejšího správního 
orgánu nemůže odvolací orgán určovat rozsah projektové dokumentace k vydání 
rozhodnutí, jak ve svém rozhodnutí v odvolání činí, neboť toto je věc investora 
a prvoinstančního orgánu. Jestliže správní řízení vedené k posouzení vlivu 
hřiště na krajinný ráz, je z hlediska správního řádu, ve smyslu ust. §40, 
řízením o předběžné otázce vzhledem k územnímu řízení, je nesmyslné, aby 
podkladem pro toto řízení, vedené podle ust.§12 zákona, byla územní rozhodnutí, 
vydaná stavebním úřadem pro záměry související se stavbou vlastního golfového 
hřiště. - tedy pro jeho zázemí, které navíc investor žádným způsobem 
nedeklaruje. V příkrém rozporu s rozsahem požadovaných podkladů se pak jeví 
výtka směrovaná k okruhu účastníků řízení. Dle odvolacího orgánu není účastníkem 
řízení např. vlastník pozemků, či zemědělská vodohospodářská správa , jejichž 
účast je hodnocena jako nadbytečná. Zdejší správní orgán se domnívá, že tvrzení 
odvolacího orgánu jsou v příkrém rozporu s ust. §14správního řádu, neboť jejich 
práva mohou být dotčena. V rozboru důkazních prostředků nastiňuje odvolací orgán 
určitou hierarchii jejich závažnosti, dle jeho názoru má např. stanovisko 
sdružení CALLA, či AOPAK ČR větší důkazní hodnotu než důkazy ostatní, přičemž 
není jasno, z jakého měřítka hodnot odvolací orgán vycházel. Dle našeho názoru 
je toto stanovení pořadí důležitosti důkazů v rozporu s ust.§34,odst.5 správního 
řádu.  
Zdejší orgán ochrany přírody se tímto rozhodnutím zabývá podrobněji z toho 
důvodu, že rozpory v hodnocení důkazů ze strany prvoinstančního a odvolacího 
orgánu a rozdílné názory na aplikaci správního řádu i vlastního zákona 114/1992 
Sb.,se táhnou celou kauzou golfového hřiště, a jeví se větší překážkou pro 
pravomocné ukončení řízení, než praktické zhodnocení odborných materiálů. 
 
Dne 10.10.2001 oznámil zdejší orgán ochrany přírody Okresního úřadu České 
Budějovice, a to na základě předchozího rozhodnutí odvolacího orgánu, tedy 
Ministerstva životního prostředí ČR, odboru výkonu státní správy II, vydaného 
pod č.j. 510/1098/01-0 62201 dne 27.8.2001, že pokračuje ve správním řízení ve 
výše uvedené věci, zahájeném dne 16.11.1999 po č.j. 9843/99-246-Za podle 
ust.§18,odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb. o správním řízení, v platném znění a podle 
§ ust.ů 12 zákona č.114/1992 Sb.o ochraně přírody a krajiny, v platném znění, k 
udělení souhlasu s umístěním 18-ti jamkového golfového hřiště v lokalitě 
Podskalská a Poříčská louka v k.ú. Hluboká nad Vltavou. Vzhledem ke skutečnosti, 
že veškeré materiály shromážděné zdejším správním orgánem v průběhu předchozích 
řízení, vedených v téže věci, měli již všichni účastníci řízení k dispozici a 
vzhledem ke znalosti poměrů na místě samém, upustil zdejší orgán ochrany přírody 
od ústního jednání a místního šetření a stanovil současně lhůtu na vyjádření do 
26.10.2001. 
Zdejší správní orgán současně vzal na vědomí další podklady zaslané Sdružením 
CALLA, tedy články k problematice golfových hřišť, ovšem s výhradou, že obsahují 
pouze věci obecně se týkající problematiky a část studie ČVUT. K výše uvedenému 
rozhodnutí v odvolání, které označilo materiály za poněkud chaotické je nutno 
podotknout, že jednotlivé materiály byly v průběhu dvou předchozích správních 
řízení předkládány postupně, neboť mnohé z nich reagovaly na připomínky 
účastníků řízení a na vývoj těchto řízení. Orgán ochrany přírody Okresního úřadu 
České Budějovice znovu prostudoval veškerou dokumentaci a vzal v úvahu i všechny 
připomínky vznesené v průběhu správního řízení. Došel k závěru, že dokumentace 
je pro vyhodnocení možného dotčení krajinného rázu ve smyslu ust.§ 12 odst. 2 
zákona dostačující, a golfové hřiště lze do krajiny umístit, aniž by k narušení 
krajinného rázu došlo. V tomto smyslu bylo vydáno rozhodnutí , souhlas s 
umístěním golfového hřiště, 11. 12. 2001 pod č.j.8451-1/2001-246-Za. Proti 
tomuto rozhodnutí podala občanská sdružení CALLA a Jihočeské matky ve lhůtě 
odvolání. Vzhledem ke skutečnosti, že vlastník pozemku prováděl v téže době 
stavebním úřadem povolené terénní úpravy zaměřené k odvodnění některých 
míst,zaslalo Sdružení CALLA v rámci odvolacího řízení zdejšímu orgánu ochrany 
přírody studii RNDr. Boženy Šeré. Posoudila probíhající terénní úpravy jako věc 
dotýkající se zájmů ochrany přírody, ovlivňující prvky ÚSES, významné krajinné 
prvky , památné stromy a chráněné rostliny i živočichy. Zdejší správní orgán 
proto zaslal tuto studii k vyjádření zpracovateli biologického hodnocení k 
posouzení , neboť některá tvrzení se nám jevila jako závažná. Zprava 
zpracovatele biologického hodnocení však vyhodnotila tuto studii jako nesprávně 
zpracovanou a neodpovídající skutečnosti. Autorka se navíc vyjadřovala k 
problematice nespadající do její odbornosti soudní znalkyně v oboru krajinné 
ekologie. Odvolacímu orgánu byly obě vzájemně si odporující studie postoupeny se 
spisovou dokumentací. 
Odvolací orgán, tedy MŽP ČR, odbor výkonu státní správy II si vyžádal veškeré 
podklady, současně však požádal ministra životního prostředí, aby již nemusel ve 
věci rozhodovat. Jako důvod uvádí, že jde o případ v mnohých ohledech vynímečný. 
Jde o stavbu, s jejímž posuzování vlivu na přírodu a krajinu chybějí zkušenosti, 
případ, který je dále silně medializován a který je provázen podezíráním 
správních orgánů, včetně odboru výkonu státní správy II, z podjatosti a 
neobjektivnosti. Celou situaci dále považuje za složitou i z toho důvodu, že 
Okresní úřad České Budějovice zaujímá nesouhlasný postoj k dosavadnímu způsobu 
rozhodování OVVS II. Ministr životního prostředí žádosti vyhověl a věc byla 
postoupena MŽP, odboru výkonu státní správy III se sídlem v Plzni. Zdejší orgán 
ochrany přírody zde uvádí celý průběh odvolacího řízení z toho důvodu, že byl 
opakovaně obviňován v průběhu všech řízení z neschopnosti rozhodnout ve věci 
vcelku jednoduché a z toho, že je jediným zdrojem průtahů tohoto správního 
řízení od jeho počátku v roce 1999. 
MŽP ČR, OVSS III, vydal rozhodnutí dne 24.6.2002 pod č.j. 520/479/02. Jím 
rozhodnutí prvoinstančního orgánu zrušil a věc vrátil k novému projednání a 
rozhodnutí. 
Investor celé akce oznámil dopisem ze dne 15.102002, že jeho záměr zřídit na 
Podskalské a Poříčské louce golfové hřiště trvá, a to i přes škody na lokalitě 
způsobené srpnovými povodněmi. Zdejší orgán ochrany přírody z tohoto důvodu 
pokračuje ve správním řízení ve věci, zahájeném v roce 1999. Podklady považuje 
za dostačující pro posouzení dopadu stavby golfového hřiště na krajinný ráz ve 
smyslu ust.§ 12 zákona a § 34 správního řádu a nemá v úmyslu pořizovat další 
odborné materiály či stanoviska. K dnešnímu dni žádné nové materiály neobdržel 
ani od účastníků řízení. Rovněž již nebude svolávat ústní jednání ve věci ani 
místní šetření, neboť situace na místě samém je všem zúčastněným dobře známa. 
Jen málokterá lokalita v působnosti zdejšího okresního úřadu se těší takovému 
zájmu občanských sdružení i veřejnosti. 
Z průběhu celé kauzy je zjevné, že argumenty všech zúčastněných stran se již 
pouze opakují a zdejší správní orgán nemá v úmyslu vést další polemiku, neboť 
považuje stanoviska všech zúčastněných subjektů za zcela jasná a v průběhu 
celého řízení několikrát písemně potvrzená. Dále se tedy bude postupně zabývat 
podmínkami výroku rozhodnutí současného a nejčastějšími spornými body, kterými 
se opakovaně zabýval i v rozhodnutích předchozích.  
Odvolací orgán, tedy MŽP ČR,OVSS III, ve svém rozhodnutí vyslovil právní názor, 
kterým je nadále prvoinstanční orgán vázán a který ve výrokové části současného 
rozhodnutí Okresního úřadu České Budějovice akceptován, ač ne zcela. Důvodem je 
formulace první podmínky. Citujeme: 
"V souvislosti s provozem golfového hřiště Hluboká nad Vltavou jsou na pozemcích 
mimo současně zastavěné území obce vyloučeny nové stavby, které by ovlivnily ráz 
krajiny a jejichž užívání by zvýšilo zátěž prostředí, a to včetně staveb, pro 
něž se nevyžaduje stavební povolení ani ohlášení. Jde zejména o klubovny, 
sportovní ubytovací, obchodní a stravovací zařízení a parkoviště". 
Podmínka uvedená MŽP ČR,OVSS III je dle našeho názoru formulována tak nešťastně, 
že ve své podstatě zakazuje účastníku řízení, Městu Hluboká nad Vltavou, rozvoj 
města na všech plochách mimo zastavěné území obce, čímž jde rozhodně nejen přes 
rámec zákona o ochraně přírody a krajiny a zákona stavebního, ale narušuje i 
práva obce jako samosprávného subjektu. V tomto bodě výroku zdejší orgán ochrany 
přírody nahradil kontroverzní požadavek o zákazu veškerých staveb mimo zastavěné 
území města formulací o zákazu staveb v lokalitě Podskalské a Poříčské louky. 
Dle našeho názoru takováto podmínka splňuje účel zákazu staveb v inkriminovaném 
území a nepostihuje kvůli emotivně vyjádřeném zákazu výstavbu v celém městě, což 
snad ani nebylo odvolacím orgánem zamýšleno. Záměr města akceptovat v obvodu své 
působnosti golfové hřiště, navíc zájem deklarovaný územním plánem, by dle našeho 
názoru neměl být důvodem k represím, které by zastavily jeho veškerý další 
rozvoj. Důvodem k zákazu v takové šíři nemůže být ani skutečnost, že se tento 
záměr projevil až nečekaně kontroverzním z hlediska projednávání příslušnými 
subjekty státní správy. 
Pro úplnost zde ještě uvádíme, že podmínky byly v rozhodnutí MŽP ČR,OVSS III 
vázány na ust.§12 zákona, což prvoinstančním orgán akceptuje rovněž, ačkoliv 
právě tato aplikace § 12 zákona, tedy uložení souhlasu s podmínkami nám byla MŽP 
ČR OVSSII vytýkána v jiných správních řízeních, vedených podle stejného § zákona 
o ochraně přírody. 
Nejčastější připomínky se týkaly možnosti, že stavba a provoz hřiště naruší 
ochranné podmínky zvláště chráněných druhů živočichů, zejména těch, které jsou 
vázané na staré duby. Ačkoliv tento problém zcela s posouzením umístění hřiště 
ve smyslu ust. §12 zákona, budeme se jím rovněž, byť zcela stručně, zabývat. 
V současné době je již vydána MŽP ČR v Praze výjimka z ochranných podmínek 
zvláště chráněných druhů živočichů v kategorii silně a kriticky ohrožených, a to 
rozhodnutím pod č.j. MŽP/19202/02-OOP/5079/02Ř26 ze dne 1.8.2002. Řeší 
problematiku druhové ochrany v lokalitě velmi komplexně, včetně podmínek 
směřovaných k zachování stanovišť výskytu zvláště chráněných druhů. Vzhledem ke 
skutečnosti, že stavební úřad je povinen ve svých závazných rozhodnutích 
podmínky obsažené ve výše uvedeném rozhodnutí MŽP v Praze akceptovat, nebude se 
zdejší orgán ochrany přírody v tomto svém rozhodnutí zabývat podmínkami druhové 
ochrany. Takovéto podmínky by přesahovaly rámec ust.§12 zákona a věc je dle 
našeho názoru výše uvedeným rozhodnutím ošetřena stran zájmů chráněných zákonem 
114/1992 Sb. dostatečně. 
Nejčastější námitky občanských sdružení se dále týkaly vodního režimu, jako 
jednoho z limitujících faktorů zachování dubů na lokalitě. Vzrostlé dřeviny 
ovlivňují krajinářský charakter lokality zásadním způsobem. Velmi podrobně se 
jimi zabývá biologické hodnocení i materiál zpracovaný ČVUT. Zdejší orgán 
ochrany přírody se však domnívá, že lokální odvodnění jamkovišť a odpališť ani 
mírní změna reliefu do vodního režimu nezasáhne, neboť záměr nepočítá s vyššími 
uměle vytvořenými terénními vlnami než je půl metru. Pro své tvrzení má zdejší 
správní orgán nejen podporu hydrogeologické části biologického hodnocení, ale 
jeho správnost v podstatě potvrdil i srážkově zcela netypický průběh letošního 
roku. Když z pochopitelných důvodů nebudeme brát jako měřítko výši vodní hladiny 
v letošním srpnu, kdy byla celá lokalita zalita vodou, je i z dnešního pohledu 
na obě louky patrno, že nejvíce se na vodním režimu projevuje kolísání hladiny v 
řece Vltavě a tím návazně i ve štěrkovém kolektoru, který tvoří převážnou část 
podloží Podskalské a Poříčské louky. Kolísání vody je patrné i vizuelně a je 
zřejmé, že výše hladiny v řece má větší vliv na vodní režim lokality, než místní 
odvodnění, která se neprojevují vůbec. Na zásobení kořenového systému dubů vodou 
bude mít i v dalších letech zřejmě největší vliv stav vody ve Vltavě v 
závislosti na množství srážek. Navíc závlahový systém, se kterým je počítáno, 
může vyrovnat vodní bilanci i v případě přísušku, byť se dnes jeví tato možnost 
jako velmi nepravděpodobná. Je nutno navíc počítat i s faktem, že hřiště je 
budováno v místě bývalého rybníka. Nejde zde tedy v žádném případě o původní, 
neporušenou přírodu a biotop,jak je uváděno v argumentech občanských sdružení a 
posudku ČVUT. Přirozenější část biotopu, svým druhovým složením přírodě 
bližší,byla vytvořena v době, kdy péče o lokalitu, včetně kosení luk a údržbu 
melioračních příkopů a stok byla naprosto zanedbávána. Tato část, včetně části 
tzv. žluťuchové louky, není záměrem hřiště nijak zasažena. K vytvoření herní 
plochy je využito pouze té části Podskalské a Poříčské louky, která je již delší 
dobu využívána současným vlastníkem jako,louka kulturní. 
Jak uvádí ve svém posudku zpracovatel plánu ÚSES Ing. Popela, nedojde stavbou 
hřiště k poškození nebo zničení žádné skladebné části územního systému 
ekologické stability. 
Občanská sdružení i některé posudky argumentují střídavě zachovalou, neporušenou 
přírodou a střídavě možností , že bude nenávratně zničen unikátní park vytvořený 
lidskou rukou, přičemž argumenty obojího druhu často vyznívají účelově. Zdejší 
orgán ochrany přírody nijak nesnižuje význam takto vytvořené části krajiny 
vysoce estetické i přírodní hodnoty. Považujeme však za neadekvátní tvrzení, že 
různě zelené plochy v parku, nízké terénní vlny, případně malé vodní plochy, 
mohou mít zásadní vliv na krajinný ráz místa, které je z přírodního hlediska 
charakteristické zejména skupinami vzrostlých dřevin a rozsáhlými vodními 
plochami v okolí. Kromě jiného jsou v těsné blízkosti luk sádky, o jejichž 
existenci nepadlo v celém řízení ani slovo, byť jejich plocha těsně navazuje na 
zájmovou lokalitu. 
Kromě biologického hodnocen í se také žádný posudek nezabýval stavem lokality za 
éry fungování dostihové dráhy. Chybí tak vyhodnocení, jak byly ovlivněny 
podmínky zvláště chráněných druhů a jaké bylo druhové složení porostů v době, 
kdy se na téže lokalitě pohybovalo větší množství lidí, kdy stála tribuna a 
dostihová dráha, volně se parkovalo na louce a krásu parku dotvářely nepůvodní 
pámelníkové ploty. Orgán ochrany přírody může pouze vyslovit politování, že se 
enormní zájem o krajinný ráz místa a problematiku druhové ochrany živočichů a 
rostlin neprojevil na téže lokalitě již v dřívějších letech. Vzhledem k výše 
uvedenému a s ohledem na invenstorem zamýšlený rozsah terénních úprav 
souvisejících se stavbou golfového hřiště, jeví se argumentace občanských 
sdružení účelovou. 
Další častý argument se týká možnosti narušení ochranných pásem památných stromů 
a možného negativního vlivu hnojení a použití pesticidů. Na ochranná pásma 
památných stromů je pamatováno v druhé, upravené verzi master planu. Záměrem 
investora není zlikvidovat vzrostlé stromy, neboť tvoří charakteristickou 
součást lokality a značnou měrou se podílejí i na její atraktivitě pro daný 
účel. 
Návrh hnojení a použití pesticidů i dalších opatření souvisejících s provozem 
hřiště které investor předložil, jdou dle našeho názoru nad rámec námi 
projednávaného správního řízení. Soubor těchto opatření by však měl být 
projednán v rámci správních řízení navazujících.Zdejší správní orgán je toho 
názoru, že v řízení, ve kterém se rozhoduje zda lze stavbu v zájmovém území 
umístit, není možno současně řešit i věci související s provozem této stavby. 
Pokud vyslovujeme v tomto rozhodnutí souhlas s umístěním stavby dle ust.§ 12 
zákona, počítáme samozřejmě i s existencí dalších správních řízení, které ve 
věci povede příslušný stavební úřad, pro který je orgán ochrany přírody dotčeným 
orgánem státní správy. Znovu opakujeme, že orgán ochrany přírody nemůže ve svém 
rozhodnutí řešit věci, které mu nepřísluší a které spadají do kompetence 
stavebního úřadu a stavebního zákona. 
Podmínkami, stanovenými v tomto rozhodnutí i výše uvedeným rozhodnutím MŽP ČR v 
Praze ve věci udělení výjimky z ochranných podmínek zvláště chráněných druhů, je 
reagováno na převážnou část připomínek odborného orgánu ochrany přírody( AOPAK 
ČR, středisko České Budějovice) Připomínky k provozu hřiště nebude zdejší 
správní orgán v tomto rozhodnutí řešit. Viz výše uvedené. 
Připomínky Státního památkového ústavu v Českých Budějovicích jsou ve své 
podstatě velmi podobné s podmínkami občanských sdružení a vyjadřují se zejména k 
dotčení krajinného rázu. Zdejší orgán ochrany přírody však musí poukázat na 
skutečnost, že Státní památkový ústav není účastníkem řízení ani dotčeným 
orgánem státní správy. Je nám pochopitelně známo, že existuje záměr vyhlásit 
památkovou bonu, která by zahrnovala i Podskalskou a Poříčskou louku, ale tento 
záměr nebyl realizován. Argument změněných pohledů ze zámku nelze brát příliš v 
úvahu. Z pater přístupných veřejnosti brání většímu rozhledu na obě louky 
vzrostlé stromy. Patra výše umístěná zase nejsou veřejnosti přístupná. Ostatně i 
nejvýraznější prvky, tedy vodní a pískové plochy, nejsou nijak velké a lze je 
umístit v konečném řešení tak, že ani tento pohled nebude nijak narušen. 
Závěrem lze shrnout, že pro tuto fázi projednávání záměru vybudovat na 
Podskalské a Poříčské louce golfové hřiště, považuje zdejší správní orgán 
podklady a odborné posudky za dostačující pro rozhodnutí ve věci. Rovněž 
podmínky stanovené tímto rozhodnutím a výše citovaným rozhodnutím MŽP ČR v Praze 
považuje za dostatečné k tomu, aby byla zajištěna ochrana krajinného rázu ve 
smyslu ust. §12 zákona i další zájmy ochrany přírody. 
Na základě všech výše uvedených skutečností, rozhodl orgán ochrany přírody 
Okresního úřadu České Budějovice, jak je uvedeno ve výroku.
 
Poučení o odvolání:
 
Proti tomuto rozhodnutí je možno se odvolat k Ministerstvu životního prostředí, 
odboru výkonu státní správy II, se sídlem v Českých Budějovicích, a to do 15 dnů 
od jeho doručení, podáním učiněným u referátu životního prostředí Okresního 
úřadu České Budějovice. 
Vladislav HeřmanskýPověřený vedením R ŽP OkÚ České Budějovice
 
 
 
 nahoru	
	
	 |