| 
 | Vyjádření k podanému rozkladu proti rozhodnutí MŽP, odboru  výkonu státní správy II, č.j. 510/1864/01/Ve ze dne 14. 12. 2001	
	
		|  |  
Ministerstvo životního prostředíOdbor výkonu státní správy II
 Jeronýmova 1
 České Budějovice
 370 01
 
 V Českých Budějovicích dne  17. 1. 2002
 
 Věc:  Vyjádření k podanému rozkladu proti rozhodnutí MŽP, odboru  výkonu státní správy II, č.j. 510/1864/01/Ve ze dne 14. 12. 2001
 
 Na základě Vašeho oznámení o podaném rozkladu proti výše citovaném rozhodnutí zasíláme k toto vyjádření.
 Obec Besednice přirovnává námi předložená stanoviska odborných pracovišť , jmenovitě Agentury ochrany přírody, středisko České Budějovice, Ústavu geologie a paleolontologie PF ÚK v Praze, Moravského zemského muzea v Brně a Přírodovědeckého muzea NM v Praze,  k "několika listinám odborníků z řad  geologické veřejnosti". Skutečnost, že účastník řízení nezná obsah dokumentů předložených  v řízení, není rozhodně chybou  našeho sdružení a bylo v zájmu obce se těmito dokumenty v souladu s příslušným ustanovením správního řádu seznámit. Zároveň si dovoluji podotknout, že na druhé straně  naše sdružení nebylo seznámeno se zněním stanovisek a posudku předložených obcí, neboť tyto dodala obec  až po oznámení zahájení řízení vedeného MŽP a  tudíž nemohla být prezentována v tomto oznámení.
 Polemika o věrohodnosti    vyhotovených stanovisek nemůže být  prioritní v procesním postupu, který byl právem napaden. Jsme přesvědčeni, že ani detailní průzkum chráněného území  by neovlivnil principielní přístup těchto odborníků k průmyslové těžbě. Kromě toho naše sdružení poskytlo dostatek podkladů před vypracováním stanovisek a oslovení  odborníci  mají o lokalitě dostatečný přehled.
 Toto se týká zejména napadeného znaleckého posudku RNDr. Václava Nováka, který  podal posudek jako znalec  jmenovaný krajským soudem v Českých Budějovicích  ze dne 19.září 1990 pod čj. SPR 1407/90 pro základní obor  drahé kovy a kameny.  Stěžejní kvalifikací je v tomto směru zejména působení jmenovaného ve funkci kurátora  fondu vltavínů Jihočeského muzea.  Domníváme se, že tento zpracovatel  má rozhodně větší kompetenci  k problematice existence a ochrany chráněné části přírody než  soudní znalec v oboru geologie ing. Jan  Otýs, jehož jméno lze spojovat s předsedou Obvodního báňského úřadu v Plzni ?
 Jestliže  "někteří"  výše uvedení odborníci  z řad geologické veřejnosti změnili později svůj názor, pak  nás udivuje, proč není přímo uvedeno, že se jedná o RNDr. Stanislava Houzara z Moravského zemského muzea a RNDr. Jiřího Litochleba z Národního muzea v Praze, z nichž posledně jmenovaný dle našich informací změnil sice názor na přístup k ochraně několika nejdevastovanějších obecních pozemků, ale ne na princip  ochrany průmyslovou těžbou. Pokud jde o vyjádření RNDr .Houzara, neseznámil se s problémem na místě a jen obecně tvrdí, že problém se má řešit v místě.
 Pokud obec polemizuje s tím, zda se v případě "využití  chráněného území" jedná ze strany RNDr Štýbra o šetrnou těžbu nebo průmyslovou, pak  ze zkušeností v našem regionu neznáme  rozdíl mezi těmito termíny. Naopak  jsme  se přesvědčili , že průmyslová těžba  má v první fázi větší devastační vliv na přírodní prostředí a krajinu než  napadané kopání divokými kopáči. V závěru se zmiňuje obec Besednice o jakémsi suplování povinnosti státu, což je paradoxní zejména ve vztahu k povinnostem, které tomuto orgánu státní správy ukládá  v § 76 zákon č. 114/1992 Sb. Samozřejmě, že  povinnosti např. se zabezpečením  předepsaného označení, které tato přírodní památka postrádá, náleží i  Okresnímu úřadu Český Krumlov, který chráněné území vyhlásil K tomuto si dovolujeme položit otázku. Jak to, že OKÚ, ČIŽP  a Obecnímu úřadu Besednice nevadí celá léta černá skládka přímo v centru CHÚ, nad vodotečí?
 . Závěrem se pozastavujeme nad ekonomickou rozvahou využitelnosti  nerostu získaného těžbou v chráněném území. Tato  filozofie  je daleká nejen zásadám Státní politiky životního prostředí, ale otevřeně deklaruje  zájmy   společnosti usilující o povolení k těžbě, což je evidentní i v souvislosti s žádostí o stanovení průzkumného území Besednice - Hamr ze strany společnosti BOHEMIA DEPOSITS, což je v podstatě dceřinná společnost RNDr. Štýbra a obce Besednice, která  je v současné době projednávaná MŽP.
 V okolí Besednice se prakticky na všech dalších lokalitách prováděl, provádí nebo chystá průzkum jako předstupeň těžby, případně už těžba běží. Tudíž argument že lokalita vltavínů v CHÚ není jediná (odmyslíme-li si už jen jedinečnost vltavínů právě z ní) za pár let nemusí platit. Poznámka o permanentnímu odvolávání občanských sdružení se nám jeví jako zavádějící a neadekvátní k vynaloženému úsilí a času, které jsme jakožto nevládní  občanské sdružení  tomuto případu věnovali ve snaze docílit právního stavu v chráněném území a vedení procesně i věcně  zákonných správních řízení. V této souvislosti upozorňujeme na  náš a další dva podané návrh  na zvýšení ochrany  přírodní památky Besednické vltavíny na stupeň národní, což by  mimo  odstranění lokálních zájmů o komerční využití chráněného území, vyvolalo nezbytnost zpracovat plán péče, který by měl řešit účinné zabezpečení tohoto chráněného území. Součástí podaných návrhů je  i návrh na tato opatření a další diskuzi se nebráníme.
 K rozkladu RNDr. Jana Štýbra se nevyjadřujeme, neboť neobsahuje  nová zjištění, kromě zpochybňování postupu orgánů státní správy, v tomto případě zejména  Odboru výkonu státní správy II. MŽP, které naše sdružení naopak akceptuje a oceňuje, a to nejen ve vztahu k výroku správního rozhodnutí, ale  zejména k věcnému a odbornému přístupu při vedení správního řízení odhalující nejen věcné, ale i procesní nedostatky správního řízení předchozích orgánů státní správy. A toto je mimo jiné i smysl a nápń činnosti našeho občanského sdružení.  Na druhé straně částečně chápeme problém obecního úřadu, ale takto nemůže být prezentován zároveň i jako problém obce, což dokladuje petice občanů proti plánované těžbě.
 
 Za Sdružení CALLA
 Vladimír Molek
 
 
 	
	
		|  |  nahoru
	
	
	 |