| Rukověť pro pořadatele přednášky mimo školní vyučováníPříprava:Otázky, na jejichž odpovědi by pořadatel přednášky neměl zapomenou:
	Příprava bezprostředně před akcí, na místě:Výběr místa?Vhodný čas a doba trvání?Kdo je pořadatelem? Jméno, adresa, telefon, e-mail?Jaký obsah přednášky očekává pořadatel?Kdo je pozván, cílová skupina?Kdo dělá pozvánku, jaká je propagace?Kolik účastníků se očekává?Jaké jsou znalosti a zkušenosti účastníků?Bude akce moderována a kým?Jak budou uspořádány stoly a židle?Jaká technika je potřeba: zpětný projektor, dataprojektor, projekční plátno, video, flipchart, papír?Mikrofon, ozvučení?Budou se vystavovat knihy a brožury? Stůl na knihy?Obsluha infostánku?Prezenční listina: bude se pořizovat, kdo se o to postará?Kdo platí propagaci, přednášející.  Dostane přednášející honorář a cestovní náhrady? Na místo přednášky se dostavit včas  (1/2 hodiny před začátkem), aby se člověk mohl  v klidu se seznámit s místností  a prostředím přednášky  a naposledy zkontrolovat vše potřebné.
 
Místnost:Postarat se o dostatečné větrání a osvětlení.
 
Židle/ stoly:Zkontrolovat uspořádání a počet  židlí, v případě potřeby  (nechat) přestavět.
 
Přístroje:Zkontrolovat, zda všechny  přístroje fungují. Zpětný projektor a dataprojektor správně nastavit, zkontrolovat plátno/plochu, kam se bude promítat.  Zkontrolovat mikrofon a ozvučení.
 
Podklady pro přednášku:Srovnat si materiály, zkontrolovat řazení.
 
Kontakt s pořadatelem, moderátorem:Krátce prohovořit plánovaný průběh. Kdo provede zahájení a přivítání, kdo představí přednášející(ho)?
 
 
 
 Průběh přednášky:Uvítání:Většinou zahajuje a vítá někdo z místních (pořadatel...). Poté přivítá přednášející účastníky, poděkuje za po pozvání a krátce představí sebe a svou organizaci.
 
Nástin průběhu přednášky, program, časový harmonogram: To je důležité proto, aby měli účastníci časovou představu  a leitmotiv (červenou nit), který zpřehlední strukturu přednášky.
 
Příklad časového harmonogramu:19.00 Uvítání, úvod
 19.15 Motivační/motivující vstup , představení účastníků
 19.25 Přednáška (z fólií)
 20.15 Diskuse
 21.00 Závěr, poté možnost neformální debaty?
 Tento navrhovaný průběh lze rovněž představit na jedné z fólií
 
Motivační vstup pro zorientování:Při počtu účastníků do 20 osob lze uskutečnit krátké představovací kolečko: „Kdo jsem?“  a  „Co mně na dnešní přednášce především zajímá?“ nebo „Co mne spojuje s dnešním tématem?“. Přednášející si odpovědi krátce zaznamená, aby mohl později v průběhu přednášky upozornit/ navázat na oblasti zájmu přítomných.
 
Pokud ale přijde více účastníků, není osobní představování možné. Ale i v takovém případě je vhodné uskutečnit krátké dotazování, aby  se jak přednášející, tak účastníci  seznámili s profilem přítomných. Požádáme účastníky, aby povstali, když se cítí otázkou osloveni. 
 
Možné otázky motivačního dotazování:
 
	Katalog otázek lze samozřejmě libovolně natahovat a měnit, neměl by být ale moc dlouhý. Dotazování je míněno spíše na  povzbuzení zájmu a může obsahovat žertovné otázky...Kdo je místní?Kdo je ze sousední obce?Kdo přijel z větší dálky než  20 km?Kdo má nějakou rozhodovací funkci? (v obci,v kraji...)Jsou přítomni novináři?Kdo přijel veřejnou dopravou?Kdo přišel pěšky, kdo přijel na kole?Kdo už doma používá obnovitelné zdroje energie?Kdo se už zabýval využitím energie Slunce?Kdo o tématu neví prakticky nic a chce získat informace?Kdo se již tématem hodně zabýval a má speciální otázky?Kdo je k tématu spíše skeptický?Kdo už viděl skutečný/ instalovaný solární systém?Kdo, stejně jako já... (např. ještě nevečeřel, má zálibu v....)Kdo ještě ani jednou nevstal? 
 
 
 Způsob přednášky:Srozumitelná řeč:Vyvarovat se odborných termínů nebo je dobře vysvětlit. Mluvit přirozeně, používat vlastní způsob řeči (i nářečí je srozumitelné).
 
Množství informací:Málo může být více. Mnoho informací snadno vede k popletení. Soustředit se na podstatné.
 
Tempo:Mluvit pomalu a srozumitelně. Záměrně dělat přestávky v řeči. Zejména počáteční nervozita často vede k příliš rychlému mluvení. Často pomůže, jestliže se k vlastní nervozitě otevřeně přiznáme, což nám pomůže ji překonat.
 
Meziotázky:Připustit otázky týkající se pochopení tématu a krátce je zodpovědět. Pokud se bude téma později ještě vysvětlovat, odkázat otázku na toto vysvětlení. „K tomu se v přednášce dostanu později“. Diskusní příspěvky je třeba odkázat do následné diskuse.
 
 
 
 Diskuse:Nedořešenými nebo provokujícími otázkami se může přenést napětí do následné diskuse.  Co je dokončeno, lze snáze uzavřít a zapomenout. Je příjemné, pokud diskusi řídí a moderuje další osoba
Pokud  moderuje sám přednášející, je třeba si dát pozor na následující body:
 
	Poděkování a rozloučení:Dát pokyn ke kladení otázek.Zaznamenat pořadí přihlášených.Dát pozor na to, aby se odpovědělo na všechny otázky, nikoho nepřeskočit. Pořadí řečníků.Dbát na korektní průběh diskuse.Pokud na některou otázku může odpovědět někdo z publika, přenechat odpověď na něj.  Využít potenciál publika.Monology a dlouhé dialogy citlivě přerušit a kladením otázek znovu rozpoutat diskusi.Kontrolovat průběh a dodržet časový plán. Nepoužívat  "zabijácké fráze", nikoho neshazovat.Pozorovat náladu v publiku.Najít správný okamžik pro ukončení diskuse.Vytvořit návaznost na místní poměry, konkretizovat perspektivy a řešení.V průběhu diskuse je třeba nacházet vztah k místní situaci  a hledat možnosti konkretizace projektu nebo diskutovat a dohodnout možná řešení problému. Osobní vyjádření, případně zhodnocení/pochvala  účastníků (co se týká pozornosti, živé diskuse, patrného zájmu) a rozloučení. Pokud to čas dovolí,  pokračovat v neformálních rozhovorech.
 
 
 
 Po přednášceVyplatí se zamyslet se po přednášce nad jejím průběhem, aby mohl člověk případně při příští příležitosti udělat něco lépe.  Člověk se má i sám ocenit, i když vše neproběhlo podle představ, a považovat chyby za  cestu k učení.
Několik otázek k reflexi:Organizace:
 
	Přednáška:Fungovala organizace?Jaké nedostatky se objevily?Jak jsem se tím poučil pro příště? 
	Diskuse:Podařila se mi přednáška?Jak byla přednáška přijata?Byla úspěšná?Jak jsem to poznal/a?Jsem s přednáškou spokojen/a?Co se mi nepodařilo?Na co si musím dát v budoucnosti pozor, abych se toho vyvaroval/a?Zapomněl/a jsem něco důležitého?Na které otázky jsem nebyl/a připravena?Jak si mohu zlepšit odborné znalosti?Koho mohu požádat o podporu?Co bylo obzvlášť dobře přijato? 
	Rukověť zpracovala:Jak se diskuse vyvíjela?Jak jsem si poradil/a s vývojem diskuse? Jak jsem spokojen/a s průběhem diskuse?Které body byly zásadní?Jak jsem ovlivnil/a průběh diskuse?Kdo nebo co ovlivnilo dynamiku diskuse?Co jsem si z toho vzal/a pro budoucnost?Podařilo se ukončení?Dodržel/a jsem  časový plán?Hlavní poznatky z přednášky? Gertraud Grabler-Bauer
 AEE-NÖ-Wien
 Bahngasse 46, 2700 Wiener Neustadt
 
 
 |