| Vyhledávání
 
  Profil Cally na Facebooku 
 
|   |  |  |  |   |  | Tato webová stránka byla vytvořena za finanční podpory SFŽP a MŽP. | 
   | Kompetence úřadů V souvislosti s ochranou hmyzu je  nutné zmínit, že téměř nicotně se legislativa zabývá ochranou hmyzu obecně,  tedy nikoliv zvláště chráněných druhů. Pokud není daný druh uveden mezi  chráněnými ve vyhlášce č. 395/1992 Sb., je jeho ochrana skoro nulová, ač je  například daný druh zařazen do tzv. Červeného seznamu ohrožených druhů. Právně  závazné jsou totiž pro příslušné orgány pouze právní předpisy, kterými je buď  vyhláška nebo zákon, popř. evropská směrnice či nařízení. Pokud tedy například  obecní úřad při rozhodování o kácení dřevin vezme v potaz, že se v jeho kmeni  nachází krasec lipový uvedený pouze v Červeném seznamu, nikoliv ve vyhlášce, je  jen dobrou vůlí úřadu, když při rozhodování k jeho existenci přihlédne.
 Orgánem ochrany přírody  rozhodujícím o omezení nebo zákazu rušivé činnosti pro zvláštně nechráněné  druhy podle § 5 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb. je obecní úřad obce s  rozšířenou působností. Ten rozhoduje též o zajištění či použití prostředků  k zabránění zraňování nebo úhynu živočichů či jejich biotopů podle § 5 odst. 3  téhož zákona (opět pokud se nejedná o zvláště chráněné druhy). Obecní úřad s  rozšířenou působností také rozhoduje o možnostech a podmínkách uvedení do  původního stavu podle § 86 odst. 1, ukládají provedení přiměřených  náhradních opatření podle § 86 odst. 2 a ukládají pokuty za přestupky  podle § 87 a za správní delikty podle § 88 zákona.   Krajské úřady povolují  výjimky ze zákazu poškozovat evropsky významné lokality a sporné lokality podle  § 45b odst. 1 zákona, dále zajišťují péči o EVL, označují EVL, vydávají  závazná stanoviska k zásahům, které by mohly vést k poškození nebo narušení  obnovy EVL nebo jejich předmětů ochrany podle § 45c odst. 2, a na jejich  území vydávají i stanoviska podle § 4 odstavce 2 zákona. Dále  rozhodují o omezení nebo zákazu rušivé  činnosti podle § 5 odst. 1 zákona, pokud se jedná o zvláště chráněné  druhy, ukládají rozhodnutím zajištění či použití prostředků k zabránění  zraňování nebo úhynu živočichů nebo ničení jejich biotopů podle § 5  odst. 3 zákona, pokud se jedná o zvláště chráněné druhy, mimo to uzavírají  dohody podle § 49 odst. 4, vydávají předchozí stanoviska k nezbytným  zásahům do přirozeného vývoje ohrožených druhů živočichů podle § 50  odst. 3, spolupracují s Ministerstvem životního prostředí při přípravě  záchranných programů zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů podle § 52,  povolují rozhodnutím nebo opatřením obecné povahy výjimky ze zákazů u zvláště  chráněných druhů podle § 56, uzavírají dohody podle § 56 odst. 5 a  vydávají předchozí souhlasy k činnostem stanoveným v bližších ochranných podmínkách  zvláště chráněných druhů podle § 57.
 Ústředním orgánem státní správy  ochrany přírody je Ministerstvo životního prostředí. Ministerstvo  vykonává především vrchní státní dozor v ochraně přírody a krajiny, ve vztahu k  ochraně hmyzu je nutné zmínit především příslušnost k podávání Evropské Komisi  zprávy a informace ve věcích soustavy NATURA 2000, oznamuje lokality, které  nebyly zařazeny do evropského seznamu podle § 45a odst. 4 a vyhlašuje  sporné lokality podle § 45b odst. 2 zákona, dále zajišťuje zpracování souhrnů  doporučených opatření pro EVL, předává je do ústředního seznamu a zveřejňuje je  prostřednictvím internetu, podává žádosti o stanovisko Evropskou Komisi podle §  45i odst. 10 zákona, ve spolupráci s ostatními orgány ochrany přírody,  vlastníky a nájemci pozemků, občanskými sdruženími a dalšími odbornými subjekty  zajišťuje a schvaluje záchranné programy podle § 52 zákona, stanoví seznam typů  evropských stanovišť, prioritních typů evropských stanovišť, evropsky  významných druhů a prioritních evropsky významných druhů, vyskytujících se na  území České republiky, stanoví seznam a stupeň ohrožení zvláště chráněných  druhů podle § 48 a míst jejich přirozeného výskytu a dále bližší podmínky  jejich ochrany.   
  
    
      |  |    |