| Vyhledávání
 
  Profil Cally na Facebooku 
 
|   |  |  |  |   |  | Tato webová stránka byla vytvořena za finanční podpory SFŽP a MŽP. | 
   | Zákony Ochraně hmyzu se v české  legislativě věnuje několik zákonů, zejména je jím však zákon o ochraně  přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. Dalšími zákony týkajícími se problematiky  ochrany hmyzu je např. zákon č. 100/2004 Sb., o ochraně druhů volně žijících  živočichů a planě rostoucích rostlin regulováním obchodu s nimi a dalších  opatřeních k ochraně těchto druhů, speciálně ochraně včel se pak věnuje zákon  o veterinární péči č. 166/1999 Sb., zákon o rostlinolékařské péči č.  147/1996 Sb.  a zákon o ekologickém  zemědělství č. 242/2000 Sb.
 Naopak zákon na ochranu zvířat  proti týrání č. 246/1992 Sb. se na ochranu hmyzu nevztahuje, jelikož jako  zvíře definuje tento zákon pouze obratlovce. Tuto mezeru v zákoně částečně  vyplňuje obecná i zvláštní úprava v zákoně o ochraně přírody a krajiny, který  je pro praxi Cally  v souvislosti s  ochranou hmyzu vázaného na staré stromy, právní normou zcela zásadní. Konkrétně obecné ustanovení § 5  zákona č. 114/1992 Sb. stanoví, že je zakázáno takové ničení,  poškozování, sběr nebo odchyt všech druhů živočichů, které by vedlo  k ohrožení jejich bytí, degeneraci, narušení rozmnožovacích schopností  druhů, zániku populace druhů nebo zničení ekosystému, jehož jsou součástí. Jako  živočišný druh zákon nazývá též systematickou jednotku nižšího řádu, myšleno  tedy též hmyz. V případě porušení tohoto ustanovení přichází na řadu kompetence  orgánu ochrany přírody zakázat nebo omezit tuto činnost, popřípadě nastupuje  sankční odpovědnost podle ustanovení § 86 a násl. zákona č. 114/1992 Sb. Fyzické a právnické osoby jsou také  povinny při provádění zemědělských, lesnických a stavebních prací, při  vodohospodářských úpravách, v dopravě a energetice postupovat tak, aby  nedocházelo k nadměrnému úhynu živočichů nebo ničení jejich biotopů, kterému  lze zabránit technicky i ekonomicky dostupnými prostředky. Neučiní-li tak  povinná osoba sama, orgán ochrany přírody uloží zajištění či použití takovýchto  prostředků,  Zvláštnímu a přísnějšímu režimu  ochrany podléhají ohrožené nebo vzácné druhy hmyzu (viz § 48 a 50 zákona  č. 114/1992 Sb), které byly zvláštním právním předpisem zařazeny mezi zvláště  chráněné. Tyto druhy se člení dle stupně ohrožení na kriticky ohrožené,  silně ohrožené a ohrožené. Seznam a stupeň ohrožení je stanoven a  aktualizován vyhláškou Ministerstva životního prostředí ČR č. 395/1992 Sb. Zvláště chráněné druhy jsou chráněny ve všech vývojových stádiích,  chráněna jsou také jejich přirozená i umělá sídla a jejich biotop, tedy  v mnoha případech také dřeviny poskytující hmyzu přirozené útočiště. Jakékoli  škodlivé zásahy do přirozeného vývoje zvláště chráněných druhů hmyzu jsou  zakázány. Škodlivým zásahem může být kromě jejich chytání, chování v zajetí,  rušení či zraňování a usmrcování   (viz § 50 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb.) též sbírání, ničení,  poškozování nebo přemisťování jejich vývojových stádií nebo jimi užívaných  sídel. Tím se rozumí mimo jiné i kácení dřevin, které jim poskytují  útočiště. Dále je zakázáno zvláště chráněné druhy hmyzu držet, chovat,  dopravovat, prodávat, vyměňovat nebo nabízet za účelem prodeje či výměny.   Ochrana se nevztahuje pouze na ty  případy, kdy je zásah prokazatelně nezbytný například kvůli běžnému  obhospodařování pozemků a jiných nemovitostí či majetku nebo například z důvodů  hygienických. Ke způsobu a době takového zásahu je však nutné předchozí  stanovisko orgánu ochrany přírody (pokud nejde o naléhavý zásah z hlediska  veřejného zdraví a veřejné bezpečnosti). Ve stanovisku pak může příslušný orgán  ochrany přírody uložit náhradní ochranné opatření, např. záchranný přenos. (viz  § 50 zákona č. 114/1992 Sb.). Pro druhy silně a kriticky ohrožené však  platí nutnost vydání stanoviska vždy a též možnost zásahu nezbytného kvůli  běžnému obhospodařování, z důvodů hygienických či ochrany veřejné bezpečnosti a  zdraví se na silně a kriticky ohrožené druhy hmyzu nevztahuje.
 Výjimky ze zákazů u zvláště  chráněných druhů hmyzu uvedených ve vyhlášce č. 395/1992 Sb. může v případech,  kdy jiný veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmem ochrany přírody, povolit  orgán ochrany přírody.  U zvláště chráněných druhů hmyzu,  které jsou předmětem ochrany podle práva Evropských společenství, umožňuje  zákon výjimku povolit jen tehdy, pokud je dán některý z důvodů uvedených v  odstavci 2 § 56 zákona č. 114/1992 Sb. (viz níže), zároveň neexistuje jiné  uspokojivé řešení a povolovaná činnost neovlivní dosažení či udržení příznivého  stavu druhu z hlediska ochrany. Evropským právním předpisem zahrnujícím ochranu  hmyzu je Směrnice č. 92/43/EEC o ochraně přírodních stanovišť, volně  žijících živočichů a planě rostoucích rostlin, s níž bezprostředně souvisí  ochrana evropsky chráněné soustavy NATURA 2000.  Zákonem jmenované možnosti  udělení výjimky jsou zájem na ochraně volně žijících živočichů a planě  rostoucích rostlin a ochrany přírodních stanovišť, zájem prevence závažných  škod, zájem na veřejném zdraví a veřejné bezpečnosti nebo jiné naléhavé důvody  převažujícího veřejného zájmu, včetně důvodů sociálního a ekonomického  charakteru a důvody s příznivými důsledky nesporného významu pro životní  prostředí, dále stavby dálnic a rychlostních silnic, předcházení závažným  škodám na úrodě nebo pro účely výzkumu a vzdělávání, a opětovného osídlení  určitého území populací druhu (§ 56 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb. ve znění  zákona č. 349/2009 Sb.)
 Výjimka týkající se blíže  neurčeného okruhu osob může být vydána i formou tzv. opatření obecné povahy ve  smyslu ustanovení § 171 a násl. správního řádu č. 500/2004 Sb.  Pokud neexistuje jiné uspokojivé  řešení a navrhovaná činnost neovlivní dosažení nebo udržení příznivého stavu  druhu z hlediska ochrany, je možný také postup uzavření dohody s s fyzickými  nebo právnickými osobami. Odůvodněné skutečnosti však musí být v dohodě  výslovně uvedeny. Za splnění těchto zákonných podmínek je tato veřejnoprávní  dohoda druhou možností nahrazení výjimky vydané orgánem ochrany přírody. Evropsky významné lokality (dále  jen EVL) chráněných druhů vyhlášené v souladu s požadavky směrnice č.  92/43/EEC o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě  rostoucích rostlin jsou chráněny zvláštním ustanovením § 45h a 45i zákona  č. 114/1992 Sb. Přílohy Směrnice stanoví i druhy prioritní a prioritní  stanoviště. Jsou jimi takové druhy či stanoviště, kterým hrozí nebezpečí  vymizení.  Podmínky pro vydávání povolení,  souhlasů, stanovisek nebo výjimek ze zákazů tzv. naturových druhů hmyzu  upravuje ustanovení § 45g zákona č. 114/1992 Sb. Povolení, souhlas, kladné stanovisko nebo  výjimku ze zákazu pro EVL může udělit orgán ochrany přírody pouze v případě, že  bude vyloučeno závažné nebo nevratné poškozování přírodních stanovišť a biotopů  druhů, k jejichž ochraně je EVL určena, ani nedojde k soustavnému nebo  dlouhodobému vyrušování druhů, k jejichž ochraně jsou tato území určena, pokud by takové vyrušování mohlo  být významné z hlediska účelu tohoto zákona. Jakákoliv koncepce či záměr ve  smyslu zákona č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí,  které mohou samostatně nebo s jinými ovlivnit příznivý stav předmětu ochrany a  celistvost EVL, podléhá hodnocení jeho důsledků na toto území. Záměr či  koncepce musí být předloženy orgánu ochrany přírody ke stanovisku, zda mohou  mít samostatně nebo ve spojení s jinými koncepcemi nebo záměry významný vliv na  příznivý stav předmětu ochrany nebo celistvost EVL. Orgán ochrany  přírody poté vydá odůvodněné stanovisko ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení  žádosti. Jestliže orgán  ochrany přírody svým stanoviskem významný vliv nevyloučí, musí být daná  koncepce nebo záměr předmětem posouzení. Nelze-li vyloučit negativní vliv  koncepce nebo záměru na takové území, musí předkladatel zpracovat varianty  řešení, jejichž cílem je negativní vliv na území vyloučit nebo v případě, že  vyloučení není možné, alespoň zmírnit. Orgán příslušný ke schválení  koncepce nebo záměru je může schválit, jen pokud na základě stanoviska podle  zákona č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí taková koncepce  nebo záměr nebude mít významný negativní vliv na příznivý stav předmětu ochrany  a celistvost EVL anebo za podmínek stanovených v odstavci 9, popř. 10 § 45i  zákona č. 114/1992 Sb.  Pokud posouzení podle  odstavce 2 prokáže negativní vliv na příznivý stav předmětu ochrany nebo  celistvost EVL a neexistuje variantní řešení bez negativního vlivu, lze  schválit jen variantu s nejmenším možným negativním vlivem, a to pouze z  naléhavých důvodů převažujícího veřejného zájmu a až po uložení a zajištění  kompenzačních opatření nezbytných pro zajištění celkové soudržnosti soustavy  NATURA 2000. Kompenzačními opatřeními pro účely koncepce se rozumí  zajištění možnosti nahradit lokalitu dotčenou realizací koncepce v obdobném  rozsahu a kvalitě a se stejnou mírou závaznosti a konkrétnosti, jakou má  schvalovaná koncepce nebo její jednotlivé části. Kompenzačními opatřeními pro  účely záměru se rozumí vytvoření podmínek pro zachování nebo zlepšení záměrem  ovlivněných předmětů ochrany ve stejné lokalitě nebo nahrazení lokality jinou  lokalitou v obdobném rozsahu a kvalitě.
 Jde-li o negativní vliv na lokalitu s prioritními typy stanovišť nebo  prioritními druhy, lze koncepci nebo záměr schválit jen z důvodů týkajících se  veřejného zdraví, veřejné bezpečnosti nebo příznivých důsledků nesporného  významu pro životní prostředí. Jiné naléhavé důvody převažujícího veřejného  zájmu mohou být důvodem ke schválení jen v souladu se stanoviskem Evropské  Komise.  Ministerstvo životního prostředí  v tom případě, na základě dožádání příslušného orgánu, požádá Komisi o  stanovisko (ode dne odeslání žádosti o stanovisko do dne doručení stanoviska  lhůty v příslušných řízeních neběží). Dále se postupuje podle odstavce 9 § 45i zákona č. 114/1992 Sb.  obdobně. Jsou-li ve stanovisku k posouzení vlivů provedení záměru nebo koncepce  na životní prostředí uvedena kompenzační opatření, orgán ochrany přírody může  stanovit pouze tato kompenzační opatření. Kompenzační opatření podle odstavce 9  pro účely koncepce, včetně návrhu opatření k jejich zajištění, stanoví orgán  ochrany přírody. Tato kompenzační opatření musí být do koncepce zahrnuta.  Kompenzační opatření podle odstavce 9 pro účely záměru stanoví rozhodnutím  orgán ochrany přírody na základě dožádání orgánu příslušného ke schválení  záměru; uložení a zajištění kompenzačních opatření je v tomto případě důvodem  pro přerušení řízení vedeného příslušným orgánem. O uložených kompenzačních  opatřeních a způsobu jejich zajištění informuje příslušný orgán ochrany přírody  neprodleně Ministerstvo životního prostředí které informuje Evropskou Komisi. Ochrana hmyzu a kácení dřevin
 Problematickým zásahem do  ochranných podmínek zvláště chráněných druhů hmyzu je v mnoha případech  kácení dřevin. Právě ochrana hmyzu v souvislosti s kácením je  v platné legislativě v přímém rozporu s ochranou hmyzu vázaného na  dřeviny, především pak na mrtvé dřevo.
 Problematiku kácení stromů  mimo les upravuje zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb.  v ustanovení § 8 a 9, ale také § 12 (ochrana krajinného rázu a přírodní  park). Podrobnější podmínky kácení pak určuje vyhláška č. 395/1992 Sb. ve znění  pozdějších předpisů. Ke kácení je většinou (nikoli  ovšem vždy, výjimkou je např. havarijní stav dřevin) nezbytné povolení orgánu  ochrany přírody, které lze podle ustanovení § 8 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb.  vydat pouze ze závažných důvodů po vyhodnocení funkčního a estetického  významu dřevin.  Nešťastné je především rozdělení kompetencí ve věci kácení mezi veřejnou  správu. Na území obce rozhoduje podle zákona č. 114/1992 Sb. obecní úřad sám, a  to i na území Chráněné krajinné oblasti. Zejména obecní úřady v malých obcích  vydávají často rozhodnutí bez entomologického či dendrologického posudku a  nedisponují odborníky, kteří by stav stromů posoudili. V horších případech  bývají stromy káceny bez správního řízení a platné výjimky. Pouze na území  Přírodní rezervace a Přírodní památky rozhoduje po novele č. 349/2009 Sb.  Krajský úřad (viz § 77a odst. 3 novely č. 349/2009 Sb.), na území Národního parku je nadále příslušná  Správa Národního parku.  Problematické je také ustanovení § 8 odst. 2) zákona č. 114/1992  Sb. ve znění novely č. 349/2009 Sb., které stanoví, že povolení ke kácení vůbec nutné z důvodů pěstebních, to je za  účelem obnovy porostů nebo při provádění výchovné probírky porostů, při údržbě  břehových porostů prováděné při správě vodních toků, k odstraňování dřevin v  ochranném pásmu zařízení elektrizační a plynárenské soustavy prováděném při  provozování těchto soustav, a z důvodů zdravotních. Kácení z těchto důvodů však  musí být písemně oznámeno nejméně 15 dnů předem orgánu ochrany přírody, který  je může pozastavit, omezit nebo zakázat. Oznamovat kácení také není nutné za  předpokladu, že obvod stromu dosahuje maximálně 80 cm v obvodu kmene měřeno ve  výšce 130 cm nad zemí. Novela č. 349/2009 Sb. rozšířila benevolenci zákona pro  kácení stromů se stanovenou velikostí i na právnické osoby, což v praxi přináší  značné problémy.
 Povolení dále není třeba, je-li  stavem dřeviny „zřejmě a bezprostředně ohrožen život či zdraví nebo hrozí-li  škoda značného rozsahu“. V takových případech je nutné kácení oznámit  orgánu ochrany přírody do 15 dnů ode dne, kdy bylo provedeno. Všechny uvedené  případy potenciálně snižují možnosti ochrany některých zvláště chráněných druhů  hmyzu.  Za pozitivní přínos novely č.  349/2009 Sb. lze označit změnu přístupu k alejím a stromořadím. Povolení ke  kácení dřevin na silničních pozemcích může dnes orgán ochrany přírody vydat již  jen po dohodě se silničním správním úřadem a  povolení ke kácení dřevin u železničních drah může orgán ochrany přírody vydat  jen po dohodě s drážním správním úřadem. Znamená to, že (zejména) ke kácení na  silničních pozemcích je nutný povolovací proces, do kterého se mohou zapojit  občanská sdružení. Dřívější praxe byla taková, že stačilo, aby kácení silniční  úřad orgánu ochrany přírody bez řízení oznámil 15 dnů předem. Právě aleje a  stromořadí jsou typické častým výskytem chráněných druhů hmyzu, změna v zákoně  je proto v tomto ohledu velice zásadní a přínosná.  Soukromí vlastníci v drtivé  většině případů vůbec netuší, že v konkrétním stromě by se mohl některý  chráněný druh hmyzu vyskytovat nehledě na obecné povědomí o ochraně hmyzu  vůbec. Ustanovení § 50 zákona č. 114/1992 Sb. se tak v mnoha případech  míjí účinkem. Objektivně lze říci, že spíše u rozhodování o dřevinách  rostoucích na pozemcích obecních lze předpokládat lepší povědomí a obezřetnost  jejich správců a vlastníků, kterým jsou obce či stát. Orgány ochrany přírody,  které stát zastupují, by měly vždy bezpečně zjistit, zda se v dřevinách  navrhovaných ke kácení některý chráněný druh nenalézá. Zjistit stav věci, o  němž nejsou důvodné pochybnosti, ukládá za povinnost správním orgánům obecně  ustanovení § 3 správního řádu č. 500/2004 Sb. V praxi řízení o kácení to  ovšem běžné stále není. Neexistuje ani zákonné ustanovení, které by ukládalo  rozhodujícím úřadům povinnost vyžádat si odborný posudek ohledně stavu stromu  nebo výskytu chráněného druhu hmyzu. Pokud se do řízení o kácení podle § 8  zákona č. 114/1992 Sb. přihlásí občanské sdružení a požaduje zpracování  odborného průzkumu, dá se často označit za úspěch, když rozhodující úřad tento  požadavek vyslyší a zahrne ho do svého rozhodnutí.
   
  
    
      |  |    |